Newsy

E-klienci w UE dodatkowo chronieni

2012-03-01  |  06:25
Mówi:Anna Ostrowska Tomańska
Funkcja:Adwokat
Firma:Kancelaria Prawna Deloitte Legal
  • MP4
    Według nowej unijnej dyrektywy niezadowoleni z zakupu będą mieli 14 dni na zwrot towaru, a koszt przesyłki w takim przypadku pokryje sklep. Jednakowe zasady będą obowiązywały w całej Unii, co pomoże pobudzić transgraniczny e-handel.

    Unijna dyrektywa, przyjęta w październiku ubiegłego roku, ma za zadanie zwiększyć ochronę konsumentów w sieci.

     - Celem regulatora, którym jest Komisja Europejska jest pobudzenie handlu w UE. Według KE, handel internetowy rozwija się dynamicznie, ale w poszczególnych państwach UE, czyli jest fragmentaryczny. Jej celem jest też minimalizacja barier pomiędzy państwami UE - mówi Anna Ostrowska Tomańska, adwokat w Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

    Różne regulacje w 27 państwach członkowskich powodują, że tylko 6 proc. konsumentów w UE decyduje się na zakup w sklepie zagranicznym.

     - Dyrektywa ujednolici te zasady w całej UE: począwszy od okresu na odstąpienie od umowy - wszędzie ten okres będzie taki sam, będzie wynosił 14 dni - poprzez poszczególne obowiązki, np. zwrot kosztów przesyłki towarów czy określony termin na dokonanie tego zwrotu - wymienia Krzysztof Furtan z Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

    Ponadto w całej UE będzie jednakowy formularz odstąpienia od umowy. Wyeliminowane zostaną również opłaty za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców.

    Jednolite zasady otworzą rynek europejski. To oznacza, że na polskim e-rynku pojawią się nowe firmy, a konkurencja stanie się silniejsza. Ale polscy przedsiębiorcy będą mogli konkurować o klientów w innych europejskich krajach.

     - Pojawia się pewna perspektywa dla przedsiębiorców do tego, żeby działać na obcych rynkach, a dodatkowo dla konsumentów, żeby odnaleźć tańsze produkty na takich samych zasadach kupowane w innych państwach UE. Na pewno może to spowodować pojawienie się, nowych pomysłów na biznes, chociażby takich jak porównywarka europejska albo porównywarki dotychczas istniejące, ale tłumaczone na języki ojczyste państw UE - uważa Krzysztof Furtan.

    Dla ok. 10 tys. sklepów internetowych wejście w życie nowych przepisów będzie oznaczało dostosowanie regulaminów czy formularzy zamówień. Zainteresowani europejskim rynkiem będą musieli zainwestować w tłumaczenie stron internetowych czy obsługę kurierską. Jednym słowem, przedsiębiorcy poniosą dodatkowe koszty.

     - Przedsiębiorcy będą mieli dodatkowe koszty, będzie im trudniej i pytanie, czy będą jeszcze bardziej obniżać swoją marżę, która w przypadku handlu internetowego i tak jest bardzo mała. Czy po prostu wszelkie dodatkowe koszty przeniosą na konsumentów i tym samym efekt, który miała wywołać dyrektywa, nie będzie spełniony - zastanawia się Krzysztof Furtan z Deloitte Legal.

    Państwa członkowskie mają 2 lata, żeby dostosować krajowe przepisy do wymogów dyrektywy.

     - Musimy wprowadzić nowe przepisy do grudnia 2013 roku tak, aby mogły one zacząć obowiązywać na rynku od czerwca 2014 roku. Czyli po ich uchwaleniu przedsiębiorcy będą mieli jeszcze pół roku na dostosowanie swojej działalności, regulaminów sklepów internetowych, przejrzenie umów, ewentualnie na ekspansje na inne rynki - podkreśla Anna Ostrowska Tomańska, adwokat w Kancelarii Deloitte Legal.

    Nad zmianą przepisów będzie pracował zespół w Ministerstwie Sprawiedliwości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Transport

    Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

    W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.