Newsy

Ekogroszek najpopularniejszym paliwem do ogrzewania. Wybiera większość osób zaopatrujących się w opał

2015-12-08  |  06:35

83 proc. Polaków kupujących opał nie zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zmieniać wybieranego paliwa – wynika z danych Oferteo.pl. Najpopularniejszym wśród nich produktem jest ekogroszek, który wybiera 54 proc. ankietowanych. O wyborze dostawcy opału najczęściej decyduje cena.

Tylko 17 proc. badanych bierze pod uwagę możliwość zmiany sposobu ogrzewania w ciągu najbliższych pięciu lat.

Pomimo zmian prawnych, które uprawniają sejmiki wojewódzkie do uchwalania ustaw antysmogowych, Polacy w najbliższych latach nie zamierzają zmieniać rodzaju stosowanego ogrzewania – informuje agencję Newseria Biznes Adam Wawrzyniak, kierownik projektów biznesowych w serwisie Oferteo.pl. – Źródłem ogrzewania, które wybiera najwięcej ankietowanych, bo aż 54 proc., jest węgiel, tzw. ekogroszek.

Często wykorzystywany bywa również pellet, czyli paliwo z biomasy (17 proc. ankietowanych), olej opałowy (10 proc.) oraz węgiel kamienny (9 proc.).

Decydującym czynnikiem przy wyborze dostawcy jest cena (wskazuje tak 68 proc. badanych). Za tonę opału ankietowani płacą przeciętnie około 740 zł, co daje wydatki w wysokości około 3,7 tys. zł rocznie. Klienci zwracają uwagę także na pochodzenie surowca. Najchętniej wybierają opał rodzimego pochodzenia (aż trzy czwarte badanych). Wśród preferowanych dostawców znalazły się jedynie krajowe kopalnie. Najczęściej wymieniano Wesołą, Piast i Mysłowice.

Polski węgiel uważany jest za produkt dobry jakościowo i wydajny energetycznie – tłumaczy Adam Wawrzyniak. – Z analizy, którą przeprowadziliśmy, wynika, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani ekologicznymi aspektami opału.

Stąd bierze się rosnące zainteresowanie ekogorszkiem, który jest bardziej przyjazny środowisku. Jego popularność względem ubiegłego roku wzrosła o 15 proc. Spadła natomiast liczba zapytań dotyczących tradycyjnych form węgla kamiennego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.