Newsy

Enea zaoferuje prąd i gaz w pakiecie. Najwcześniej jednak w 2014 roku

2012-12-21  |  06:35

Oferta dual fuel, czyli możliwość kupowania prądu i gazu od tej samej firmy, to coraz atrakcyjniejszy segment sprzedaży. Do wprowadzenia nowego produktu przygotowuje się również Enea. Poznańska spółka energetyczna liczy, że podniesie to rentowność sprzedaży. Jej władze zapewniają również, że są gotowe, by od nowego roku kupować uprawnienia do emisji CO2 na rynku. W najbliższych miesiącach Enea podpisze w tej sprawie umowę z giełdami frankfurcką EEX oraz londyńską ICE.

 – Budujemy kompetencje w zakresie rynku gazu. Chcemy ofertę dual fuel mieć najwcześniej w 2014 roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Bil, pełniący obowiązki prezesa Enei. – Produkt dual fuel może podnieść rentowność sprzedaży w segmencie gospodarstw domowych, bo połączenie sprzedaży energii w tym segmencie ze sprzedażą innych produktów staje się bardzo atrakcyjne.

Dziś jednak nie podaje, jakie przełożenie będzie miała sprzedaż w pakiecie na cenę błękitnego paliwa. Z pewnością jednak wpływ będzie mieć uruchomienie giełdy gazu.

 – Sprawnie działający rynek hurtowy, czy to energii, czy gazu, jest fundamentem do tego, żeby dobrze funkcjonował rynek detaliczny – podkreśla Janusz Bil.

Produkty dual fuel są bardzo popularne na zachodzie Europy, m.in. wśród Niemców i Brytyjczyków. Zyskują na popularności również wśród polskich spółek z branży energetycznej. Łączoną ofertę sprzedaży energii elektrycznej i gazu ma już m.in. Energia dla firm. Uruchomienie takiej usługi zakłada w swojej strategii rozwoju do 2015 roku również Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Powód coraz większego zainteresowania to przede wszystkim możliwość zaoszczędzenia, m.in. na kosztach obsług klienta i akwizycji.

A możliwość oszczędności dla firm energetycznych będzie w najbliższym czasie szczególnie istotna. Zgodnie z unijną dyrektywą ETS (dotyczącą unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych) od 2013 roku przedsiębiorstwa, m.in. koncerny energetyczne, cementownie i huty, będą kupowały na aukcjach uprawnienia do emisji dwutlenku węgla, które do tej pory dostawały za darmo. Będą mogły to robić m.in. poprzez obecność na europejskich giełdach gazu.

 – Enea jest przygotowana. Mamy już podpisaną umowę z firmą brokerską. Bezpośrednie umowy z giełdami europejskimi są w trakcie podpisywania – zapewnia Janusz Bil. – Na pewno będą to giełdy EEX oraz ICE.

Polskie firmy w ciągu najbliższych siedmiu lat (od 2013 do 2019) będą mogły wyemitować bezpłatnie ponad 404 mln ton CO2 (z tego 77 mln ton w 2013 roku,  a w 2019 już tylko 32 mln ton). Za emisje powyżej tych limitów będą musiały zapłacić. Rocznie polskie firmy emitują ok. 200 mln ton. Koszt uprawnień wynosi obecnie ok. 6-8 euro za tonę. Ale Komisja Europejska dąży do tego, by podnieść te stawki i tym samym zmobilizować koncerny energetyczne do inwestycji w ograniczanie emisji CO2. Przeciwko temu protestuje resort środowiska, ponieważ zwiększyłoby to ceny energii.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.