Mówi: | Maciej Owczarek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Enea S.A. |
Enea zwiększa inwestycje w energię odnawialną. Kupuje farmy wiatrowe
Enea planuje kolejne inwestycje w farmy wiatrowe i biogazownie. Na odnawialne źródła energii wyda 25 proc. środków inwestycyjnych do 2020 r. Ale zarząd obawia się zmian w prawie. - My nie zajmujemy się działalnością charytatywną, prowadzimy działalność po to, żeby zarabiać pieniądze - podkreśla Maciej Owczarek, prezes Enei.
Zgodnie z założeniami strategii spółki do 2020 roku co najmniej 350 MW będzie pozyskiwane z energii wiatrowej, natomiast z biogazowni ok. 60 MW.
- Kupujemy farmy wiatrowe. Mamy na liście projektów około 840 megawatów zidentyfikowanych projektów, które w najbliższym czasie, mają być uruchomione i o tym chcielibyśmy rozmawiać w najbliższym czasie z ich obecnymi właścicielami. Chcielibyśmy zgodnie ze strategią zakończyć 2020 rok 350 MW mocy z farm wiatrowych, jeśli nie więcej - mówi Maciej Owczarek, prezes Enei.
Energię ze źródeł odnawialnych wytwarza również należąca do Enei Elektrownia Kozienice, stosując współspalanie biomasy stałej z węglem. Stopniowo rozbudowuje instalację do spalania biomasy i zwiększa jej udział w paliwie.
- Kozienice to elektrownia na węgiel kamienny, największa w tej części Europy i taką pozostanie. Natomiast instalacja do współspalania biomasy istnieje w Kozienicach i jest rozbudowywana. Zwiększyliśmy udział spalania biomasy do 6 proc., wydaje się, że to maksymalna granica z uwagi na bariery technologiczne - wyjaśnia prezes Enei.
Inwestycję w energetykę odnawialną do 2020 roku mają stanowić ponad 25 proc. łącznych nakładów inwestycyjnych spółki. Ale Enea ostrożnie podchodzi do nowych projektów.
- Dużo zależy od prowadzonych obecnie prac nad ustawodawstwem, które w taki bądź inny sposób będzie kształtowało cenę. My nie zajmujemy się działalnością charytatywną, prowadzimy działalność po to, żeby zarabiać pieniądze. Odnawialne źródła energii są ekologiczne i to jest ważne, ale my jesteśmy przedsiębiorstwem, więc dla nas wynik ekonomiczny jest najważniejszy - podkreśla Maciej Owczarek.
Branża eneregtyczna zarzuca Ministerstwu Gospodarki, że zmienia reguły finansowania inwestycji w odnawialne źródła energii. Projekt ustawy o OZE nie zawiera m.in. gwarancji, że na wytworzoną w ten sposób energię, znajdą się nabywcy.
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2024-04-16: Szybko rośnie udział odnawialnych źródeł w krajowym miksie energetycznym. Potrzebne przyspieszenie w inwestycjach w sieci przesyłowe
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.