Newsy

J. Szewczak (SKOK): Chińczycy mogą wykosić polskie firmy energetyczne

2012-04-27  |  06:35
Mówi:Janusz Szewczak
Funkcja:Główny Ekonomista
Firma:SKOK
  • MP4

    O współpracy polsko-chińskiej w ostatnich dniach mówi się bardzo dużo i zwykle pozytywnie. Nie brakuje jednak głosów sceptycznych, które zwracają uwagę, że Chińczycy mają specyficzny sposób robienia interesów.   Żeby się nie okazało, że wyjdziemy na tym jak Zabłocki na mydle  przestrzega Janusz Szewczak, główny ekonomista SKOK.

    Podczas trwającej dwa dni wizyty chińska delegacja z premierem Wen Jiabao na czele rozmawiała z polskimi poilitykami i przedsiębiorcami o perspektywach współpracy na następne lata. Chiński premier podczas Forum Gospodarczego Polska-Europa Środkowa-Chiny w Warszawie powiedział, że Państwo Środka ma długoterminowy plan pogłębiania  współpracy z Polską. Premier Donald Tusk mu wtórował  Polska jest dzisiaj największym partnerem gospodarczym Chin w Europie Środkowej.

    Zdaniem głównego ekonomisty SKOK Janusza Szewczaka zacieśnianie relacji gospodarczych między Polską a Chinami może się wiązać ze sporym ryzykiem.

      Chińczycy nigdy nie robią dla siebie złych interesów. Oni jak nie zarobią, to nie robią interesów  uważa Janusz Szewczak.  Myślę, że jest poważne ryzyko dla polskich firm np. z branży energetycznej. Jeśli Chińczycy by tam weszli, niewątpliwie wykoszą te firmy, które pracują w Polsce na rzecz energetyki.

    Energetyka, obok infrastruktury, to najczęściej wymieniane dziedziny, w których chińskie firmy chciałyby inwestować.

    To że Chiny są zainteresowane przejmowaniem firm podkreślił podczas forum dyrektor generalny Chińskiej Agencji Promocji Inwestycji Liu Dianxun. Zaznaczył on wyraźnie że Chiny przeszły z inwestycji typu greenfield do przejmowania firm. To staje się najważniejszym sposobem chińskiego inwestowania  podkreślał polski minister gospodarki. 

     – To nie jest fabryka na zielonym polu i uruchomienie produkcji. To na ogół jest poszukiwanie okazji, aby kupić dobrą markę, najlepiej światową czy co najmniej europejską, firmę, która ma technologię. Trzeba też brać pod uwagę, że Chińczycy inwestują czasami, żeby przejąć rynek, miejsca pracy przesunąć do siebie, a tu dostarczać towary – mówił podczas Forum Gospodarczego wicepremier Waldemar Pawlak.

    Liu Dianxun podkreślił, że rocznie na tego typu inwestycje Chiny przeznaczają kwotę rzędu 20 mld dol. Mówił też, że co prawda uprzywilejowane w tego typu transakcjach były dotychczas wielkie firmy państwowe, lecz działają już i firmy prywatne.

    Główny ekonomista SKOK nie ma wątpliwości, że Chiny to wielki gospodarczy potencjał i olbrzymie wolne środki do zainwestowania. Przypomina jednak, że nie zawsze nasza współpraca biznesowa z zagranicznymi partnerami wychodziła nam na dobre.

      Problem tylko w tym, żebyśmy nie wyszli na tym tak, jak np. na prywatyzacji banków. Łatwo jest sprzedać coś kapitałowi zagranicznemu – tak, jak zrobiliśmy z sektorem bankowym. Oby nie okazało się, że teraz sprzedamy energetykę Chińczykom i będziemy płacić za prąd Chińczykom  przestrzega Janusz Szewczak.

    Jednocześnie dodaje, że współpracy z Chinami nie da się uniknąć. Pogłębianiu dwustronnych biznesowych relacji powinnien jednak towarzyszyć rozsądek.

      To trzeba bardzo mądrze rozegrać. Ta władza musi być stanowcza w tych biznesach, żeby się nie okazało, że zrobimy interes jak Zabłocki na mydle, czyli wszyscy zarobią, z wyjątkiem nas  dodaje Janusz Szewczak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.