Newsy

LW Bogdanka: Wybudowaliśmy największą i najnowocześniejszą kopalnię węgla w Europie

2012-05-16  |  06:45
Mówi:Mirosław Taras
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:LW "Bogdanka"
  • MP4

     Komunistyczny rząd polski budował Bogdankę przez 14 lat. My nową kopalnię stawiamy w cztery lata – mówi Mirosław Taras, prezes zarządu Lubelski Węgiel „Bogdanka”. Spółka chwali się nie tylko nową kopalnią Pole Stefanów, ale i świetnymi wynikami – w I kwartale tego roku wypracowała o blisko 54 proc. więcej przychodów niż w analogicznym okresie ub.r. 

     – Budowa kopalni jest dużym wysiłkiem i przede wszystkim na tym się skupiamy. Chcemy zakończyć tę inwestycję, dokończyć jeszcze rozbudowę zakładu przeróbki mechanicznej w Bogdance i uzyskać pełne, planowane wydobycie 11,5 mln ton w 2014 roku – informuje Mirosław Taras.

    Rejon Stefanów powstał po wstrzymanej budowie kopalni K-2 w Stefanowie. Kończące inwestycję prace polegają na odtopieniu, udrożnieniu, zakończeniu budowy i uruchomieniu szybów 2.1 i 2.2, których budowę przerwano w 1989 roku. Szyby te mają średnicę 7,5 m każdy oraz głębokość odpowiednio 993 m i 1020 m. Od czasu przerwania budowy do roku 2005 były zatopione.

    Grupa przewiduje, że realizacja planowanych inwestycji (udostępnienie nowych zasobów węgla i uruchomienie wydobycia w polu Stefanów), pozwoli zwiększyć udział LW Bogdanka na rynku węgla kamiennego w Polsce do 12% w 2014 roku.

    Tymczasem spółka już odnotowuje spore sukcesy. Od stycznia do końca marca tego roku, w porównaniu do analogicznego okresu 2011 roku, wydobycie węgla handlowego wzrosło o 64,91 proc. i wynosiło 2.180,64 tys. ton (rok wcześniej 1.322,30 tys. ton.). Wzrost wydobycia o niemal 65 proc. nastąpił przy wzroście o niecałe 50 proc. wydobycia brutto – oznacza to, że w I kwartale 2012 roku LW Bogdanka uzyskała wyższy wskaźnik uzysku ogółem niż to miało miejsce w analogicznym okresie roku poprzedniego – czytamy w komunikacie firmy. 

     – Osiągnęliśmy w I kwartale tego roku wyniki o imponującej dynamice wzrostu wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym. To nie jest efekt jakiejś nadzwyczajnej rynkowej koniunktury. To skutek konsekwentnej realizacji naszej strategii rozwoju. Przed rokiem spółka dźwigała techniczny, organizacyjny i finansowy ciężar prowadzonych inwestycji. Dziś osiągamy wymierne rezultaty tego procesu – tłumaczy Mirosław Taras. 

    Ta strategia firmy będzie kontynuowana. Prezes zapowiada m.in. poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. 

     – Zwiększając nasze przewagi konkurencyjne chcemy zapewnić trwały wzrost wartości spółki dla akcjonariuszy – mówi Mirosław Taras.

     – Ubiegamy się też o koncesje na sąsiadujące ze spółką obszary wydobywcze. Żeby w przyszłości rozpocząć tam eksploatację, musimy jednak uzyskać również zgody korporacyjne w tej kwestii – dodaje Tomasz Zięba, rzecznik prasowy spółki.

    Spółka Lubelski Węgiel „Bogdanka”, krajowy lider rynku producentów węgla energetycznego, wypracowała w I kwartale 2012 roku ponad 477 mln zł przychodów. Skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł prawie 119,30 mln zł, a zysk netto grupy sięgnął 99,21 mln zł. Na wyniki operacyjne minionego kwartału wpłynęło uruchomienie wydobycia w Polu Stefanów (październik 2011 r.) oraz wzrost wolumenu węgla przeznaczonego do sprzedaży (w porównaniu do analogicznego kwartału roku 2011).

    Sprzedawany przez spółkę węgiel kamienny stosowany jest przede wszystkim do produkcji energii elektrycznej, cieplnej i produkcji cementu. Odbiorcami surowca z Bogdanki są w głównej mierze firmy przemysłowe, przede wszystkim podmioty prowadzące działalność w branży elektroenergetycznej zlokalizowane we wschodniej i północno-wschodniej Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.