Newsy

Mark Brzezinski: To jest dobry czas dla polsko-amerykańskiej współpracy. Jest duże zainteresowanie inwestycjami po obu stronach

2024-02-02  |  06:30

– Relacje handlowe między USA a Polską są solidne i zyskują na sile, obserwuję ogromne zainteresowanie prowadzeniem tu interesów – mówi Mark Brzezinski, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, który w miniony weekend odebrał nagrodę specjalną w 31. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu Business Centre Club m.in. za zasługi na rzecz pogłębiania więzi transatlantyckich. Jak wskazuje, po wybuchu wojny za wschodnią granicą Polska zaprezentowała się z bardzo dobrej strony, czym zwróciła uwagę także przedstawicieli amerykańskiego biznesu i inwestorów. Z drugiej strony środowisko biznesowe w Polsce również wykazuje duże zainteresowanie współpracą z amerykańskimi firmami. – Zadaniem dyplomatów jest umożliwianie rozwijania tych kontaktów – podkreśla ambasador.

– Stosunki amerykańsko-polskie są silne nie tylko dzięki relacjom między rządami obu krajów, ale również dzięki relacjom biznesowym. Jako ambasador USA w Polsce mogę zapewnić, że obserwuję obecnie ogromne zainteresowanie prowadzeniem interesów na tutejszym rynku. Polacy zaprezentowali się światu w najlepszy możliwy sposób, mobilizując się do pomocy uchodźcom z Ukrainy, do działania na rzecz demokracji i zapewnienia bezpieczeństwa swojego państwa i krajów zachodnich. To jest dobry czas dla polsko-amerykańskiego biznesu – powiedział agencji Newseria Biznes Mark Brzezinski podczas Wielkiej Gali Liderów Polskiego Biznesu organizowanej przez BCC.

Amerykańskie firmy to w Polsce druga – po niemieckich przedsiębiorstwach – najważniejsza grupa inwestorów zagranicznych. Ubiegłoroczny raport SGH i Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham) pokazał, że wartość amerykańskich inwestycji w Polsce na koniec 2021 roku wynosiła 26,1 mld dol. (co odpowiada 4,1 proc. polskiego PKB), stanowiąc 12 proc. wszystkich inwestycji zagranicznych na tutejszym rynku. W Polsce działa 1576 przedsiębiorstw należących do inwestorów amerykańskich, które tworzą 327 tys. miejsc pracy, a wartość ich aktywów jest szacowana na blisko 59 mld dol. Co istotne, w latach 2010–2021 dynamika napływu amerykańskich inwestycji do Polski była o 50 proc. wyższa niż napływ wszystkich inwestycji zagranicznych ogółem.

Jestem w Polsce od dwóch lat, a relacje handlowe między USA a Polską są solidne i zyskują na sile. Obserwuję duże zainteresowanie prowadzeniem tu interesów, ponieważ Polska zapewnia m.in. wykształconych pracowników, dysponujących znajomością zaawansowanych technologii. To czyni ją miejscem, w którym Amerykanie chcą inwestować – podkreśla ambasador Stanów Zjednoczonych. – Z drugiej strony środowisko biznesowe w Polsce też jest silnie nastawione na współpracę, polski sektor biznesowy wykazuje duże zainteresowanie współpracą z amerykańskimi firmami. Mam w ambasadzie ok. 600 współpracowników i każda z tych osób – oprócz swojej specjalizacji – skupia się również na kontaktach handlowych. Zadaniem dyplomatów jest umożliwianie rozwijania tych kontaktów, prowadzenie korzystnej współpracy między naszymi krajami. Jestem dumny z porozumień, w których pośredniczyliśmy – ze współpracy z firmą Intel czy umowy z Westinghouse i Bechtel w zakresie cywilnej energetyki jądrowej. Te inwestycje stworzą szanse dla polskich obywateli.

USA są głównym partnerem przy budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. We wrześniu ub.r. spółka Polskie Elektrownie Jądrowe i konsorcjum Westinghouse–Bechtel podpisały umowę dotyczącą współpracy przy tym projekcie. Amerykanie dostarczą do niego trzy reaktory AP1000. Westinghouse zapowiedział też utworzenie w Polsce centrum inżynieryjnego i dodatkowe inwestycje, które mają wspierać szkolenie i rozwój pracowników w dziedzinie energetyki jądrowej. Zgodnie z polskim programem energetyki jądrowej pierwszy reaktor w elektrowni na Pomorzu ma zacząć działać w 2033 roku.

To właśnie energetyka jest w tej chwili jednym z głównych obszarów obustronnej współpracy, obok obronności i przemysłu zbrojeniowego. Polska od lat pozostaje jednym z głównych sojuszników USA w Europie Środowo-Wschodniej, a – w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę i zagrożenia, jakie Rosja stwarza dla państw NATO – ta współpraca w zakresie bezpieczeństwa została jeszcze bardziej zacieśniona. W tej chwili Polska jest hubem amerykańskiej obecności wojskowej i politycznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

– Dzięki przynależności do NATO Polska jest zabezpieczona. Może być normalnym krajem pomimo tego, że sąsiaduje ze strefą wojny – mówi Mark Brzezinski. – W kolejnych latach Polska będzie pierwszą linią obrony w kryzysie w Ukrainie.

Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Mark Brzezinski odebrał w miniony weekend nagrodę specjalną w konkursie Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club. Kapituła wyróżniła go m.in. za zasługi dla wzmacniania i rozwoju polskiej przedsiębiorczości oraz działania na rzecz pogłębiania więzi transatlantyckich.

– Ta nagroda znaczy dla mnie osobiście bardzo dużo, ponieważ Polska zajmowała ważne miejsce w moim domu rodzinnym w Stanach Zjednoczonych. Dorastałem wspólnie z bratem i siostrą, byliśmy zwykłymi amerykańskimi nastolatkami, jednak mój ojciec urodził się Polakiem. Polska jest więc ważna w moim życiu, a fakt, że jestem dziś ambasadorem USA w Polsce, wiele dla mnie znaczy – podkreśla Mark Brzezinski. – Jestem bardzo wdzięczny za gościnność i przyjęcie, jakie mnie spotkało w Polsce w ciągu dwóch lat spędzonych tutaj.

BCC od ponad 30 lat przyznaje nagrody specjalne konkursu Lider Polskiego Biznesu wybitnym osobistościom, które pochodzą spoza środowiska przedsiębiorców, ale mimo to istotnie przyczyniają się do rozwoju przedsiębiorczości i gospodarki rynkowej w Polsce. Dotychczas taką nagrodę otrzymali m.in. Margaret Thatcher, Angela Merkel, George Bush, Jerzy Buzek,  Madeleine Albright, Jacques Chirac, Lech Wałęsa, Tony Blair, Bronisław Geremek i ks. Adam Boniecki. Podczas tegorocznej gali BCC nagrodę specjalną – obok ambasadora Marka Brzezinskiego – odebrał również prof. Adam Bodnar, były Rzecznik Praw Obywatelskich i obecny minister sprawiedliwości, uhonorowany m.in. za działania na rzecz praworządności i stabilności prawa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.