Newsy

Obawy dotyczące pakietu klimatycznego wpływają na nastroje w przemyśle

2014-07-09  |  06:45
Mówi:Janusz Steinhoff
Funkcja:były wicepremier i minister gospodarki
  • MP4
  • Realizacja pakietu energetyczno-klimatycznego będzie jednym z głównych wyzwań polskiej gospodarki w najbliższych latach. Już teraz pakiet budzi duże obawy polskiego przemysłu. Wypracowaniem równowagi między polityką klimatyczną a energetyczną oraz przemysłową zajmie się w Parlamencie Europejskim komisja przemysłu, badań naukowych i energii. Na jej czele staną Polacy: w pierwszej części kadencji Jerzy Buzek, w drugiej – Janusz Lewandowski. 

    Nowe wyzwania dla Polski to pakiet klimatyczno-energetyczny i dolegliwości z nim związane. Myślę tutaj o ekonomii, o odpłatności za emisję, biorąc pod uwagę fakt, że Polska emituje około 50 proc. więcej dwutlenku węgla na jednostkę energii elektrycznej. Na jedną megawatogodzinę mniej więcej emitujemy ponad jedną tonę dwutlenku węgla, średnia unijna to jest około 500 kg, dlatego Polska odczuje skutki pakietu klimatyczno-energetycznego w stopniu największym spośród krajów Unii Europejskiej – podkreśla Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

    Jego zdaniem polska gospodarka, a w szczególności polski przemysł, mimo chwilowego osłabienia będzie sobie dobrze radzić w kolejnych miesiącach. Wyzwaniem w przyszłości będzie właśnie utrzymanie konkurencyjności wobec planów realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego.

    Jeśli świat nie pójdzie za Europą, osłabi to konkurencyjność europejskiej gospodarki, a szczególnie polskiej. Trzeba mieć świadomość, że w Stanach Zjednoczonych ceny energii w efekcie rewolucji łupkowej są o połowę niższe niż w Europie, a to rzutuje na konkurencyjność europejskiego przemysłu. Trzeba się liczyć z konsekwencjami, które mogą być związane z alokacją części przemysłu – tłumaczy były wicepremier i minister gospodarki.

    Pewną przeciwwagą może być planowane podpisanie umowy o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi, co stworzy nowe możliwości dla eksporterów. Obecnie polski eksport przekracza poziom 200 mld dolarów rocznie, co wskazuje, że nasza gospodarka jak dotąd jest jednak konkurencyjna.

    Steinhoff podkreśla, że wśród problemów polskiej gospodarki jest również kondycja sektora elektroenergetycznego oraz sytuacja w górnictwie węgla kamiennego.

    – W elektroenergetyce potrzebujemy dużych pieniędzy na realizację projektów inwestycyjnych, myślę tu zarówno o wytwarzaniu, dystrybucji, jak i przesyle – mówi były wicepremier i minister gospodarki. – Również infrastrukturalne projekty: jeśli chodzi o gaz one są realizowane, natomiast potrzebne są potężne inwestycje w podsektorze wytwarzania energii elektrycznej, bo część naszych elektrowni jest przestarzała, o niskiej sprawności, i musi zostać zlikwidowana.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.