Newsy

Polska toczy nierówną walkę z innymi krajami UE o realizację pakietu klimatycznego

2012-02-01  |  06:00
Mówi:Tomasz Konik
Funkcja:Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego
Firma:Deloitte Polska
  • MP4

    Udział węgla w produkcji energii jest u nas najwyższy w Europie. Założenia polityki klimatycznej, które przyjęła Polska już widać, że będą trudne do wypełnienia. Zdaniem Tomasza Konika z Deloitte, polska specyfika została za mało dostrzeżona przy tworzeniu polityki energetycznej UE.

    - Jeżeli chodzi o energię wytworzoną w Polsce, to jest ona w prawie 90 procentach wytwarzana z węgla kamiennego. To jest najwyższy odsetek, jeżeli chodzi o całą UE i tak naprawdę polityka klimatyczna w tym momencie proponowana przez Unię nie uwzględnia tego faktu - ocenia Tomasz Konik, partner w dziale doradztwa podatkowego Deloitte.

    To sprawia, że realizacja polityki energetyczno-klimatycznej UE jest dużo trudniejsza dla Polski niż dla jakiegokolwiek innego kraju.

    Przyjęty w 2008 roku przez UE pakiet klimatyczno-energetyczny zakłada do 2020 roku zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do roku 1990, zmniejszenie zużycia energii o 20 proc. w porównaniu z prognozami dla UE na 2020 r. oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii do 20 proc. całkowitego zużycia energii w UE.

    Cele te dużo łatwiej realizować np. Francji, której 85 proc. energetyki oparta jest na atomie, a więc na technologii bezemisyjnej.

    - Polska jako jeden z członków Unii Europejskiej powinna zrobić jak najwięcej, żeby wpływać i zmieniać politykę klimatyczną i politykę UE. Czyli tak naprawdę powinny zostać uwzględnione interesy Polski, a interesem Polski jest też stawianie na węgiel. Od węgla w Polsce nie uciekniemy. Uważam, że z punktu bezpieczeństwa energetycznego węgiel jest i jeszcze przez długie lata będzie kluczowym elementem polskiego energy mixu - uważa Tomasz Konik z Deloitte.

    Eksperci szacują, że aby wypełnić pakiet klimatyczny, Polska będzie musiała wydać na inwestycje w sektorze energetycznym ponad 100 mld zł, a to oznaczać będzie znaczący wzrost cen prądu i ciepła dla gospodarstw domowych.

    Informacja dla dziennikarzy:

    Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.