Mówi: | Aleksander Klim |
Funkcja: | Dyrektor ds. rozwoju i marketingu |
Firma: | EDW Polska |
Zużycie węgla spada, a import rośnie
To nie był dobry rok dla rynku węgla. Ciepła jesień i pierwsza połowa zimy dały się branży we znaki. Nie pomogły nawet ponad 20 stopniowe mrozy, które na kilka tygodni zmroziły Polskę. Elektrociepłownie zużyły nawet 1/3 surowca mniej niż w poprzednich sezonach.
- W tym roku był słaby sezon z powodu ciepłej jesieni i pierwszej połowy zimy, dlatego nie było dużego popytu na węgiel - twierdzi Aleksander Klim, dyrektor ds. rozwoju i marketingu EDW Polska.
Ruch w interesie zaczął się dopiero w styczniu, kiedy temperatura spadała nawet poniżej -20 stopni C.
- Elektrociepłownie zużyły 30 proc. mniej węgla w tym sezonie w pierwszej połowy zimy - mówi Aleksander Klim.
Wtedy też cena węgla osiągnęła sezonowe maksimum. Te kilka tygodni w niewielkim stopniu poprawiło sytuację importerów i sprzedawców surowca oraz zrekompensowało ciepłą jesień i pierwszą połowę zimy. A od marca ceny znów będą spadać.
- Teraz jest taki peak tej ceny, ale od marca jak co roku na rynku węgla w Polsce, polscy producenci i importerzy zmniejszają ceny i od 1 marca będzie o 20 proc. taniej - zapewnia dyrektor w EDW Polska.
Polska wydobywa ok. 75 mln ton węgla rocznie. Eksperci oceniają, że ilość ta nie pozwala być liczącym się na świecie graczem. Co więcej nie pokrywa wewnętrznego zapotrzebowania na surowiec.
- Rok do roku Polska zwiększa import. Taką sytuację powoduje produkcja węgla na rynku polskim, bo wydobycie zmniejszyło się od czasów tych najlepszych i import rośnie około 1,5 - 2 mln ton węgla rocznie - ocenia Aleksander Klim.
W ubiegłym roku import węgla do Polski przekroczył 15 mln ton. Sprowadzany surowiec pochodzi głównie z Rosji.
Czytaj także
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-19: Rolnicy czekają na decyzję o dopłatach do zbóż. Protesty z ostatnich tygodni mogą się wkrótce rozlać na cały kraj
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.