Newsy

Eksporterzy czekają na zmiany w prawie

2012-04-02  |  06:35
Mówi:Zygmunt Kostkiewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4

    Eksporterzy chcą nowych regulacji dotyczących ubezpieczeń przedsiębiorców zależnych i nowelizację rozporządzenia o polskim pochodzeniu towarów i usług. Zdaniem Zygmunta Kostkiewicza, prezesa Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych zmiany są raczej drobne, ale ułatwią eksporterom dostęp do dofinansowania inwestycji oraz ubezpieczeń. - W tej kadencji klimat do zmian jest dobry - dodaje.

     - Spodziewamy się pewnych zmian legislacyjnych. Pozwoliłyby one nam uczynić bardziej operacyjnymi niektóre istniejące już rozwiązania, np. ubezpieczenie przedsiębiorców zależnych, które dzisiaj jest praktycznie martwe, ponieważ rozwiązanie przyjęte abstrahuje nieco od rzeczywistości prawnej krajów, w których miałoby być stosowane - wyjaśnia Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    Do wprowadzenia takich zmian wymagana jest jednak nowelizacja ustawy. W Ministerstwie Gospodarki rozpoczynają się również prace nad zmianą treści rozporządzenia o "polskości" eksportowanych towarów i usług. Zgodnie z dokumentem z 2001 roku warunkiem skorzystania z ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa jest spełnienie wymogu polskiego pochodzenia produktu eksportowanego.

     - Zmiana w rozporządzeniu pozwoli pewne rzeczy wyprostować i ułatwić polskim eksporterom korzystanie z naszych usług w takich przypadkach, które w tej chwili z powodu różnych wątpliwości nie mogą być objęte ubezpieczeniem ze względu na brzmienie tego rozporządzenia o polskości towarów - mówi Zygmunt Kostkiewicz.

    Zdaniem prezesa KUKE, dzięki nowelizacji pewnych przepisów polscy eksporterzy zyskają łatwiejszy dostęp do ubezpieczeń eksportowych.

     - Dotyczy to eliminacji pewnych barier i wyjaśnienia sytuacji, które utrudniają polskim eksporterom objęcie danej transakcji naszym ubezpieczeniem albo utrudniają bankom sfinansowanie takiej transakcji. Mówimy tu raczej o drobnych zmianach regulacyjnych, ale wbrew pozorom mogą się przyłożyć na łatwiejszą dostępność dofinansowania eksportu oraz ubezpieczeń - wyjaśnia prezes KUKE.

    Zarówno eksporterzy, jak i Korporacja mają nadzieje, że nowe przepisy zostaną przyjęte jeszcze w tej kadencji.

     - W poprzedniej kadencji nie bardzo był klimat do tych zmian. Wydaje się, że w tej kadencji ten klimat jest. Zarówno Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów jest coraz bliższe decyzji, żeby tego typu prace nad zmianą ustawy rozpocząć - podkreśla Zygmunt Kostkiewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.