Newsy

PARP: Będziemy wspierać firmy wchodzące na rynek chiński

2012-04-26  |  16:06
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Przekazywanie przedsiębiorcom informacji i wiedzy o Chinach oraz promowanie możliwości współpracy – w ten sposób Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zamierza w najbliższym czasie pomagać polskim firmom, które są zainteresowane rynkiem chińskim. PARP chce wspierać również klastry mające zasięg międzynarodowy. Takie powiązania kooperacyjne mają największe szanse na dużym rynku chińskim – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

     – Bardzo ważna jest – co pokazuje wizyta delegacji z Chin – współpraca w zakresie promocji wspierania małych i średnich firm – podkreśla prezes PARP podczas Forum Gospodarczego Polska-Europa Środkowa-Chiny.

    Wczoraj wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak i minister handlu Chin Chen Deming podpisali porozumienie w sprawie promocji wymiany i współpracy małych i średnich przedsiębiorstw. Jak zapowiada prezes PARP, Agencja również zamierza się w tę promocję zaangażować. Chce przede wszystkim postawić na działania informacyjno-edukacyjne. 

     – Na pewno bardzo ważna i potrzebna jest wiedza na temat prowadzenia biznesu, otoczenia prawnego, np. w zakresie własności intelektualnej, ale również przygotowanie przedsiębiorców, którzy wyjeżdżają na targi czy misje w tym zakresie. W najbliższym czasie planujemy taką serię seminariów we współpracy z Europejskim Centrum Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Chinach, w których wezmą udział wykładowcy z Chin i uznani eksperci w tym zakresie – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Dodatkowo PARP planuje również organizację dwóch misji we wrześniu na targi dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które odbędą się w Chengdu w Chinach.

    To nie jedyny rodzaj wsparcia, jaki oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Firmy zainteresowane wejściem na chiński rynek mogą również skorzystać z programu dofinansowania inwestycji na rynkach zagranicznych „Paszport do Eksportu”. W tym roku PARP przeprowadzi trzy konkursy, na które przewidziano pulę 324 mln zł.

     – W ramach tego programu przedsiębiorcy, którzy chcą wejść na rynek chiński, będą mogli uzyskać dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z udziałem w targach i misjach, kosztów doradztwa finansowego w pozyskiwaniu finansowania związanego z rozwojem działalności eksportowej czy doradztwa w zakresie strategii promocyjnej na chińskim rynku – wymienia prezes PARP.

    Jak podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak zainteresowanie przedsiębiorców oferowanymi im formami pomocy jest duże. Dodaje jednak, że nie wszystkie polskie firmy odpowiadają pod względem wielkości na zapotrzebowanie chińskiego rynku.

     – Z tego powodu staramy się wspierać powiązania kooperacyjne. Ważną rolę we wchodzeniu na rynek chiński mogą odegrać klastry, które mają zasięg międzynarodowy. Przykładem takiej aktywności jest klaster „Dolina Lotnicza”, który już działa na rynku chińskim – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    W ramach rządowego programu Go China PARP uruchomił portal, na którym gromadzone są najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.