Mówi: | Dominik Stachiewicz |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Donoria |
Firmy ubezpieczeniowe będą oferować polisy od ryzyka fuzji i przejęć oraz dla osób na wysokich stanowiskach
Polski rynek ubezpieczeń się specjalizuje. Firmy brokerskie oferują coraz bardziej wyszukane polisy, kierowane do konkretnych branż lub osób pracujących w zawodach obarczonych dużym ryzykiem. Jedną z takich ofert jest polisa ubezpieczeniowa dla sektora funduszy inwestycyjnych private equity.
– To ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarówno członków zarządu, jak i samych instytucji – tłumaczy Dominik Stachiewicz, członek zarządu firmy brokerskiej Donoria. – Natomiast drugim ciekawym, jeszcze dość młodym na polskim rynku produktem są ubezpieczenia stosowane podczas transakcji fuzji i przejęć.
Są to polisy, które chronią od następstw czy zdarzeń wynikających z gwarancji pojawiających się przy tego rodzaju transakcjach. Jak zauważają analitycy PIU, w pierwszym półroczu br. najbardziej wzrosła wysokość składki z ubezpieczeń finansowych, np. kredytu, gwarancji. Do lipca br. towarzystwa zebrały z tego tytuły składki w wysokości około 1 mld zł, podczas gdy rok wcześniej – 913 mln zł.
– Takie polisy są hitem na rynku brytyjskim – mówi Dominik Stachiewicz agencji Newseria Biznes. – W Polsce wiele kancelarii prawnych doradzających w obszarze fuzji i przejęć wyraża zainteresowanie tego rodzaju produktami, również same fundusze są nimi zainteresowane.
Takie produkty są już dość powszechne w Europie Zachodniej.
– W większości krajów UE firmy ubezpieczeniowe mają ponad stuletnie tradycje – wskazuje członek zarządu firmy brokerskiej Donoria SA. – Natomiast dzięki silnej konkurencji polski rynek jest również bardzo rozwinięty. Na tle sąsiadów z Europy Środkowo-Wschodniej jest bardzo duży. Spółki tutaj działające generują wysokie przychody.
Według ostatniej analizy Polskiej Izby Ubezpieczeń w I półroczu br. zebrana przez towarzystwa składka wyniosła w sumie 27,7 mld zł i była o 7,4 proc. niższa niż w tym samym okresie 2013 roku. Firmy ubezpieczeniowe wypłaciły odszkodowania i świadczenia wartości 17,25 mld zł, czyli o 11,6 proc. niższej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosły wypłacane ubezpieczonym odszkodowania i świadczenia z tytułu ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej (OC) pojazdów lądowych, które wyniosły 2,88 mld zł (o 4,86 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2013 roku).
Czytaj także
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.