Newsy

Instytut Jagielloński: brak decyzji URE to straty dla PGNiG

2011-12-21  |  13:00
Wszystkie newsy
Mówi:dr Dominik Smyrgała
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Instytu Jagielloński

Urząd Regulacji Energetyki po raz kolejny wezwał PGNiG do korekty wniosku o podwyżkę taryf gazowych. To opóźni wejście w życie wyższych stawek za gaz.

Brak decyzji URE oznacza straty dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa - uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego. Wszystko przez drożejącego dolara, w którym wyrażana jest cena surowców.

- Ceny gazu kupowanego przez PGNiG są indeksowane względem cen ropy, które są w tej chwili bardzo wysokie – cena ropy jest indeksowana w dolarach, a kurs dolara bardzo wzrósł przez ostatni rok z 2,70 zł do 3,40 zł, mniej więcej 25-26% - przypomina dr Dominik Smyrgała, wiceprezes Instytutu Jagiellońskiego.

Dlatego na początku grudnia PGNiG złożył wniosek o dwucyfrową podwyżkę taryf za gaz. W połowie grudnia prezes URE wezwał do pierwszej korekty proponowanych zmian.

- Jeśli stawka za gaz pozostanie na tym samym poziomie, który był wcześniej, to dla spółki z całą pewnością będzie miało negatywny wpływ na jej rentowność i na jej zyski - ostrzega dr Dominik Smyrgała z Instytutu Jagiellońskiego.

PGNiG już rozważa ograniczenie inwestycji, które w 2012 roku planowane są na 5 mld zł.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.