Mówi: | Ludwik Sobolewski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Giełda Papierów Wartościowych |
Handel gazem na warszawskiej giełdzie w I połowie listopada
Najdalej za półtora miesiąca na Towarowej Giełdzie Energii możliwe będą pierwsze transakcje w handlu błękitnym surowcem. Prezes Giełdy Papierów Wartościowych, właściciela TGE, zapewnia, że od strony technicznej wszystko jest gotowe na uruchomienie giełdy gazu. – To będzie przełomowa zmiana – zapewnia Ludwik Sobolewski w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
– Używamy określenia giełda gazu, co nie oznacza powstania nowej giełdy, tylko po prostu poszerzenie naszej działalności. Rozpoczniemy prawdopodobnie w I połowie listopada. Wtedy zainaugurujemy jej działalność i pewnie dojdzie do pierwszych transakcji – zapowiada Ludwik Sobolewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych.
Przygotowania do uruchomienia platformy handlu gazem trwają od kilku miesięcy.
– To było przedsięwzięcie wymagające zaangażowania sporo techniki, ale można powiedzieć, że praktycznie jesteśmy już gotowi – deklaruje prezes GPW.
Formalne przeszkody zniknęły na początku września, kiedy Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła regulamin obrotu gazem na TGE i regulamin Giełdowej Izby Rozrachunkowej, które stanowią podstawę funkcjonowania rynku gazu.
Na razie uruchomienie handlu jest na razie niemożliwe, chociażby ze względu na brak nowego rozporządzenia taryfowego Ministerstwa Gospodarki. Projekt dokumentu jest teraz na etapie uzgodnień międzyresortowych.
Jak podkreśla Ludwik Sobolewski, pojawienie się obrotu giełdowego na ten nośnik energii, będzie przełomową zmianą na rynku.
– Będzie to ważne od samego początku, a może stać się nawet jeszcze ważniejsze. Bo jeśli dojdzie do eksploatacji gazu z łupków w przyszłości, nie chciałbym tak bardzo wybiegać do przodu, ale możemy być nawet regionalnym rynkiem gazu – prognozował w czasie Europejskiego Forum Nowych Idei Ludwik Sobolewski.
Na razie PGNiG chciałoby sprzedawać na giełdzie 0,4 mld m3 gazu rocznie, czyli ok. 100 mln m3 na kwartał. Docelowo giełdowy obrót ma objąć 70 proc. rocznej sprzedaży surowca. W ubiegłym roku zużycie błękitnego surowca w Polsce sięgnęło 14,4 mld m3.
Rozpoczęcie handlu na TGE ma być pierwszym krokiem w procesie liberalizacji polskiego rynku gazu dla odbiorców hurtowych.
Czytaj także
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-04-16: Szybko rośnie udział odnawialnych źródeł w krajowym miksie energetycznym. Potrzebne przyspieszenie w inwestycjach w sieci przesyłowe
- 2024-04-29: Branża pomp ciepła mierzy się z niską sprzedażą. Jej powodem są obawy o wzrost cen energii elektrycznej
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.