Newsy

Arendarski (KIG): Przedsiębiorcy mogą liczyć na "błogosławieństwo" chińskich władz

2011-12-17  |  17:04
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Arendarski
Funkcja:Prezes
Firma:Krajowa Izba Gospodarcza

Ponad 100 polskich przedsiębiorców towarzyszy Bronisławowi Komorowskiemu w jego podróży do Chin. Wśród nich przedstawiciele dużych koncernów, jak KGHM czy Orlen. Ranga wizyty może pomóc im w biznesowych negocjacjach.

- Goście, którzy przylatują ze swoim prezydentem czy premierem mogą spodziewać się dużo większej przychylności, dużo lepiej zorganizowanych kontaktów biznesowych i generalnie takiego „błogosławieństwa” ze strony chińskiej, że tutaj ma się coś pozytywnego wydarzyć - uważa Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Przychylność scentralizowanej władzy w Pekinie z pewnością się przedsiębiorcom przyda. Polskie firmy wciąż bowiem z trudem wchodzą na rynek chiński, głównie ze względu na bariery pozataryfowe i barierę językową.

Zdaniem prezesa KIG musimy również zachęcać Chińczyków do inwestowania nad Wisłą.

- Do tej pory mamy przede wszystkim napływ towarów chińskich do Polski. Lepiej będzie, jeśli przyjdą tutaj inwestorzy i będą tworzyli miejsca pracy u nas. (...) Biorąc pod uwagę inwestycje chińskie, które idą w tej chwili w biliony dolarów i to, że w Polsce jest to ok. 250 milionów, to widać, że w zasadzie oni nie zaczęli u nas inwestować - przekonuje Andrzej Arendarski.

Inwestycje o wartości 250 milionów euro to i tak znacznie więcej niż polskie firmy inwestują w Chinach. Według Ministerstwa Gospodarki łączna wartość polskich inwestycji w Państwie Środka sięgnęła 150 milionów euro.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.