Newsy

Badania UOKiK: 37% Polaków uważa, że można zwrócić do sklepu nietrafiony prezent

2011-12-19  |  13:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Cieloch
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Małgorzata Cieloch (rzecznik prasowy UOKIK) komentuje wyniki badań.

 „Generalnie wyniki badań są bardzo pozytywne. Przede wszystkim cieszy informacja, że konsumenci są rozsądni. To znaczy, że jeżeli widzą jakąś promocję albo obniżkę świąteczną to tylko 13% z nas sięgnie po tę promocję czy obniżkę. To mało. To oznacza, że jesteśmy ludźmi, którzy myślą przed świętami i jest to bardzo dobra wiadomość.

Z takich informacji, które uzyskaliśmy tuż przed świętami wynika kilka rzeczy niestety mniej pozytywnych. A mianowicie słabo znamy swoje prawa. Konsumenci pytani, czy jeżeli kupiony został towar, produkt, usługa podczas świątecznej promocji, wyprzedaży, obniżki, okazji, nie do końca wiedzą, że mają dokładnie ten sam pakiet praw ochrony, jakby kupowali w normalnym terminie. Bardzo często konsumenci myślą, że mają mniej praw. Jeśli chodzi o tych konsumentów, którzy myślą, że mają mniej lub więcej to jest minimalnie ponad 50 procent tych, którzy nie mają tej świadomości, że ten pakiet jest ochronny taki sam w obu przypadkach. Święta, nie-święta, chronieni przez prawo jesteśmy identycznie.

Z ciekawych jeszcze analiz wynika, że mamy więcej praw. I to szczególnie ważne przed świętami. Konsumenci myślą, że jeżeli kupili nietrafiony prezent to aż 37% uważa, że będą mogli zwrócić czy wymienić bez żadnych konsekwencji. Co jest oczywiście bardzo nietypowe i co więcej niezgodne z prawdą i rzeczywistością. Oczywiście zwrócić czy wymienić prezent można, ale tylko wtedy, gdy zgodził się na to wcześniej sprzedawca. Albo poinformował nas o tym, albo regulamin danego sklepu przewiduje taką możliwość. Natomiast sytuacja, kiedy konsument myśli, że obowiązuje jeszcze to prawo z PRL-u, które kiedyś dawało mu te 7 czy 5 dni, to zapomnijmy o tym. Jesteśmy już dawno w Unii Europejskiej, przepisy są takie, jakie w innych państwach europejskich i co więcej, tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy niechciany prezent przyjmie, wymieni czy też nie. Jeśli się wcześniej z nami umówi to obietnicy dotrzymać musi. Natomiast, jeśli się nie umówił to jesteśmy trochę jako ci Mikołajowie, którzy będą musieli się uporać z tym problemem.

Z ciekawszych rzeczy, które są dla nas myślę bardzo interesujące to to, że lubimy planować świąteczne zakupy. Ponad 90% planuje wcześniej, sprawdza. Głównie planujemy żywność, prezenty i dekoracje świąteczne. To oznacza, że wchodzimy na ten etap społeczeństwa, który świadomie podchodzi do dużych, jednorazowych zakupów. Co najczęściej robimy, planując? Oczywiście listy zakupów. Słynne listy zakupów są najczęściej stosowane w przypadku artykułów spożywczych. Tu Polacy uwielbiają sporządzać takie listy i robią to nagminnie.”

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.