Newsy

Kuczyński (Xelion): Z Chinami trzeba ostrożnie

2011-12-17  |  17:06
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Kuczyński
Funkcja:Główny Ekonomista
Firma:Xelion. Doradcy Finansowi

Bronisław Komorowski rozpoczyna pięciodniową wizytę w Chinach. Według Kancelarii Prezydenta, dominującem tematem rozmów ma być rozwijanie współpracy polskich i chińskich przedsiębiorców.

Zarówno polskie, jak i chińskie firmy wiążą z wizytą prezydenta Komorowskiego duże nadzieje. Dla przedsiębiorców to bardzo dobrze, że prezydent chce promować obecność polski w Chinach - uważa Piotr Kuczyński, główny ekonomista firmy "Xelion.Doradcy Finansowi". Jednak, jego zdaniem, większa współpraca polsko-chińska może mieć negatywne skutki dla polskiej gospodarki.

- Nie wiem, czy tęsknimy za tym, żeby nasze miejsca pracy wyeksportować do Chin, tak jak w wielu krajach to się dzieje, lub też, żeby Chińczycy przyszli tutaj i pozbawili nas części miejsc pracy, a dali zarobić biznesmenom. Z Chinami trzeba ostrożnie - wyjaśnia Piotr Kuczyński.

Według Ministerstwa Gospodarki łączna wartość inwestycji polskich w Chinach do 2010 roku sięgnęła 150 milionów euro. Chińczycy w Polsce zainwestowali bilsko 100 milionów euro więcej. Wejście na chiński rynek wciąż jest wyzwaniem dla polskich firm, przede wszystkim z powodu barier pozataryfowych i bariery językowej. Podobną dysproporcję widać w wymianie handlowej. Nasz eksport do Chin jest 10 razy mniejszy niż import chińskich towarów. Obroty w dwustronnej wymianie handlowej przekroczyły w ubiegłym roku 13 miliardów euro.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.