Newsy

Prezydent stawia na gospodarkę

2011-12-17  |  17:02
Wszystkie newsy
Mówi:Olgierd Dziekoński
Funkcja:Sekretarz Stanu
Firma:Kancelaria Prezydenta RP

Ożywienie współpracy handlowej i inwestycyjnej to główny cel wizyty Bronisława Komorowskiego w Chinach. Wraz z prezydentem do Pekinu poleciała grupa polskich przedsiębiorców, którzy chcą w Państwie Środka zrobić dobry interes.

Forum inwestycyjne w Szanghaju, forum gospodarcze w Pekinie i spotkania z chińskimi politykami i przedsiębiorcami - to najważniejsze punkty pięciodniowej wizyty Bronisława Komorowskiego w Chinach. Dlatego prezydentowi towarzyszą wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak oraz przedstawiciele ponad 100 polskich firm.

- To są firmy, które wiedzą, co chcą w Chinach osiągnąć, mają zidentyfikowanych chińskich partnerów. To są firmy, które w czasie tego spotkania, bądź są w stanie podpisać umowy o współpracy, bądź są w stanie w sposób znaczący zdynamizować już istniejącą współpracę - wyjaśnia Olgierd Dziekoński z Kancelarii Prezydenta RP.

Wśród przedsiębiorców znaleźli się m.in. przedstawiciele wielkich koncernów, jak KGHM, Orlen, czy Polskie Linie Lotnicze LOT, którzy jadą do Chin dokończyć negocjacje i podpisać intratne kontrakty. Ale również firmy sredniej wielkości liczą, że przy wsparciu polskich i chińskich władz, łatwiej będzie rozpocząć lub rozwinąć współpracę z chińskimi partnerami. 

- Są to również firmy zajmujące się handlem biżuterią; firmy, które są już obecne na rynku chińskim, z dziedziny oprogramowania, produkcji przemysłu chemicznego (...) wszystkie one są przekonane, że w Chinach i z chińskimi przedsiębiorcami można robić interesy i potrafią robić te interesy, bo już z nimi współpracują - przekonuje Olgierd Dziekoński.

Wejście na chiński rynek wciąż jest wyzwaniem dla polskich firm, przede wszystkim z powodu barier pozataryfowych i bariery językowej. 

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.