Mówi: | MAŁGORZATA CIELOCH |
Funkcja: | RZECZNIK |
Firma: | URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW |
UOKIK: Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Prezenty mogą nie dojść!
Nie daj się oskubać w sieci, czyli 7 zasad Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak robić zakupy w sieci, szczególnie przed świętami i nie dać się oszukać.
Aby wirtualny sklep nie okazał się pułapką warto po pierwsze dowiedzieć się od kogo kupujemy.
- Sprawdzamy, kto jest po drugiej stronie, czyli kto jest właścicielem witryny internetowej, kto jest sprzedawcą. Sprawdzamy REGON - czy jest taki na stronie internetowej - oraz nazwę przedsiębiorcy, miejsce gdzie w tradycyjnym miejscu znajduje się siedziba przedsiębiorcy. To ważne, bo witryna internetowa może zniknąć, a siedziba zawsze zostanie – radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto porównać, cenę promocyjną z regularną i przeczytać dokładnie regulamin zakupów.
- Druga rzecz to sprawdzamy, co kupujemy. Zdjęcia, opisy - to wszystko nam ułatwia. Pamiętajmy o tym, żeby zwrócić uwagę również na cenę, która zawiera wszystkie podatki, powinna zawierać również informacje o dodatkowym ubezpieczeniu czy kosztach transportu. To istotne w przypadku towarów o dużych gabarytach – podkreśla Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto zakupy zamawiać z wyprzedzeniem. Internetowy sprzedawca zgodnie z prawem ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia.
- Pamiętajmy również o tym, że mamy szczególne prawa, które nas chronią. To podstawowe i najważniejsze prawo to możliwość zrezygnowania z umowy w ciągu 10 dni – przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Taka zasada obowiązuje, gdy kupujemy od przedsiębiorcy. Gdy zakupu dokonaliśmy na aukcji – dochodzenie praw jest utrudnione. Aby skorzystać z tego prawa należy w ciągu 10 dni poinformować o tym sklep internetowy. Ten ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-04-16: Joanna Jędrzejczyk: Gosia Rozenek-Majdan jest tytanem pracy. Konsekwentnie realizuje swoje cele, pokonując wszelkie słabości
- 2024-04-23: Wojciech „Łozo” Łozowski: Nazywam Małgosię Rozenek terminatorem. Ona jest niesamowicie ambitną i zdyscyplinowaną kobietą
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-26: W anestezjologii dokonał się skokowy postęp. To dziś jedna z najbezpieczniejszych dziedzin medycyny
- 2024-03-12: Wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych przetwarzanych w różnych urzędach. NIK zapowiada kontrole we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.