Newsy

UOKIK: Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Prezenty mogą nie dojść!

2011-12-08  |  09:00
Wszystkie newsy
Mówi:MAŁGORZATA CIELOCH
Funkcja:RZECZNIK
Firma:URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

Nie daj się oskubać w sieci, czyli 7 zasad Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak robić zakupy w sieci, szczególnie przed świętami i nie dać się oszukać.

Aby wirtualny sklep nie okazał się pułapką warto po pierwsze dowiedzieć się od kogo kupujemy.

- Sprawdzamy, kto jest po drugiej stronie, czyli kto jest właścicielem witryny internetowej, kto jest sprzedawcą. Sprawdzamy REGON - czy jest taki na stronie internetowej - oraz nazwę przedsiębiorcy, miejsce gdzie w tradycyjnym miejscu znajduje się siedziba przedsiębiorcy. To ważne, bo witryna internetowa może zniknąć, a siedziba zawsze zostanie – radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto porównać, cenę promocyjną z regularną i przeczytać dokładnie regulamin zakupów.

 - Druga rzecz to sprawdzamy, co kupujemy. Zdjęcia, opisy - to wszystko nam ułatwia. Pamiętajmy o tym, żeby zwrócić uwagę również na cenę, która zawiera wszystkie podatki, powinna zawierać również informacje o dodatkowym ubezpieczeniu czy kosztach transportu. To istotne w przypadku towarów o dużych gabarytach – podkreśla Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto zakupy zamawiać z wyprzedzeniem. Internetowy sprzedawca zgodnie z prawem ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia.

 - Pamiętajmy również o tym, że mamy szczególne prawa, które nas chronią. To podstawowe i najważniejsze prawo to możliwość zrezygnowania z umowy w ciągu 10 dni – przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Taka zasada obowiązuje, gdy kupujemy od przedsiębiorcy. Gdy zakupu dokonaliśmy na aukcji – dochodzenie praw jest utrudnione. Aby skorzystać z tego prawa należy w ciągu 10 dni poinformować o tym sklep internetowy. Ten ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.