Newsy

UOKiK rozbija kolejne zmowy

2012-01-11  |  11:00
Wszystkie newsy
Mówi:Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Niezgodne z prawem porozumienia UOKiK wykrył w branży mięsnej, u dystrybutora sprzętu muzycznego i producenta pieców konwekcyjno-parowych.

Najwyższą karę – 2,7 mln zł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na producenta wędlin i mięsa – firmę JBB. Ukarani zostali także pozostali uczestnicy zmowy.

- Zostało zawarte porozumienie ograniczające konkurencję między producentem mięsa i wędlin JBB, a jego dystrybutorami, Makton, Jakomex i Bruno Tassi. To porozumienie trwało na przestrzeni dwóch lat. Przedsiębiorcy podpisali między sobą zmowę w postaci notatki ustalającej cennik odsprzedaży 12 grup produktów. Zostały one objęte systemem cen sztywnych, czyli nie było możliwości ze strony przedsiębiorców odstępowania ich po innej cenie niż ta, która była ściśle określona w cenniku - informuje Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dystrybutorzy wędlin, którzy podpisali niezgodne z prawem porozumienie z producentem muszą zapłacić kary – Bruno Tassi 1,8 mln zł, a Jakomex 310 tys. zł. Jeden z uczestników zmowy – firma Makton, uniknął kary finansowej, bo skorzystał z programu łagodzenia kary i poinformował Urząd o szczegółach niezgodnego z prawem porozumienia.

- To bardzo poważne naruszenie konkurencji, jedne z najsurowiej karanych, ponieważ eliminują konkurencję między przedsiębiorcami w oparciu o ten czynnik, który z punktu widzenia nabywców jest najistotniejszy – cena - podkreśla prezes Urzędu.

To niejedyna zmowa, którą wykrył UOKiK.

- O ile w przypadku mięs zmowa dotyczyła ustalania cen sztywnych, czyli bez możliwości odstąpienia, o tyle sprzęt muzyczny to zmowa dotycząca ustalania cen minimalnych. Dystrybutor sprzętu muzycznego na Polskę, firma Roland ustalała ze swoimi dystrybutorami ceny minimalne w internecie - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Praktyki te firma stosowała co najmniej od maja 2008 r. Dodatkowo firma aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. UOKIK nałożył na spółkę 220 tys. zł kary i nakazał zaprzestania praktyk.

56 tys. zł więcej zapłacić musi firma Rational, generalny przedstawiciel na rynku polskim producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Piece te używane są do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych.

Nałożone kary nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.