Newsy

Hossa na rynku magazynowym. W kolejnych latach branży może zagrozić brak pracowników

2018-11-19  |  06:30
Mówi:Agnieszka Sałek, dyrektor ds. handlowych, Quick Service Logistics Polska

Rafał Strzałkowski, dyrektor ds. operacyjnych, Quick Service Logistics Polska

  • MP4
  • Polski rynek magazynowy wciąż jest w fazie hossy i nie zwalnia. Świadczą o tym zarówno duża liczba nowych powierzchni w budowie, jak i rekordowy popyt, który generują głównie najemcy z sektora e-commerce, sieci handlowe i operatorzy logistyczni. W tej ostatniej branży coraz większą rolę odgrywają nowe technologie, których koszt spada, wobec czego stają się bardziej dostępne nawet dla mniejszych przedsiębiorstw. Czynnikiem, który może zahamować rozwój rynku w kolejnych latach, jest jednak niska podaż pracy i rosnące koszty współpracy z podwykonawcami.

    – Polski rynek magazynowy nadal dynamicznie się rozwija. Według dostępnych danych do tej pory została wykorzystana zaledwie 1/3 gruntów z przeznaczeniem pod zabudowę magazynową, będących w posiadaniu deweloperów. Tym, co może stanąć na przeszkodzie tego rozwoju i go spowolnić, są przede wszystkim problemy z dostępnością pracowników, a co za tym idzie – rosnące koszty współpracy z podwykonawcami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Sałek, dyrektor handlowa QSL Polska.

    Polski rynek magazynowy wciąż jest w fazie hossy. Z danych Colliers wynika, że w III kwartale tego roku na rynek trafiło 683,4 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej. Tym samym jej całkowite zasoby na koniec września br. przekroczyły 15 mln mkw.
    W budowie pozostaje prawie 2 mln mkw. nowych magazynów, z czego ponad 25 proc. w Polsce Centralnej. To obok Warszawy i Górnego Śląska najdynamiczniej rozwijający się rynek regionalny.

    – W rozwoju rynku magazynowego najbardziej na popularności zyskują i umacniają się centralna i zachodnia Polska, z rozbudowaną infrastrukturą. Jednocześnie widać dynamiczny rozwój w okolicach Katowic, Sosnowca czy w regionie Silesia. My również, wybierając lokalizację dla magazynów, bierzemy pod uwagę siatkę dróg i autostrad, czego przykładem jest Wrocław, cross-dock Gdańsk, Poznań i nasze magazyny w Błoniu i Sosnowcu – mówi Rafał Strzałkowski, dyrektor operacyjny QSL Polska.

    – Infrastruktura drogowa ma największy wpływ na rozwój rynku magazynowego w Polsce. Doskonałym przykładem jest centrum magazynowe powstałe w Markach, w okolicach Radzymina, które rozwinęło się zaraz po oddaniu obwodnicy Warszawy. W ślad za nowymi drogami, nowymi autostradami, pojawiają się nowe centra magazynowe – dodaje Agnieszka Sałek.

    Polska ma strategiczną rolę na mapie powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie. Z danych Colliers wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat całkowity wolumen powierzchni na polskim rynku magazynowym uległ podwojeniu. Rynek nie zwalnia, o czym świadczą zarówno duża liczba nowych powierzchni w budowie, jak i rekordowy popyt, który generują głównie najemy z sektora e-commerce, sieci handlowe i operatorzy logistyczni.

    Eksperci zwracają uwagę na to, że w tej ostatniej branży coraz większą rolę odgrywają nowe technologie. Ich koszt ciągle spada, dzięki czemu stają się bardziej dostępne.

    – My również wykorzystujemy takie technologie w naszej pracy, są to systemy GPS połączone z bieżącym systemem kontroli temperatur w transporcie i w magazynach, skanery, systemy PIM, są to tablety wykorzystywane przez kierowców, przy pomocy których wdrażamy elektroniczne dowody dostaw. Oczywiście tę tendencję widać również w transporcie. Jest to widoczne szczególnie w połączeniu tych wszystkich systemów, jak również GPS, WMS, TMS, CRM, w jedną technologię służącą bieżącej optymalizacji tras, bieżącej kontroli pracy kierowców oraz polepszeniu kosztów i zadowoleniu klientów. Widać też trend autonomicznego transportu, który – moim zdaniem – w niedalekiej przyszłości znajdzie zastosowanie w transporcie wewnątrzzakładowym, w dużych parkach logistycznych, w centrach, fabrykach. Pozwoli to na lepsze planowanie niezawodnego transportu – mówi Rafał Strzałkowski.

    Jak podkreśla, warunkiem rozwoju dla firm operujących w tej branży jest wykwalifikowany i doświadczony zespół pracowników.

    – Od początku obecności QSL w Polsce jesteśmy skoncentrowani na serwisie. Wiedza wniesiona przez grupę QSL w połączeniu z doświadczeniem polskiego zespołu zaowocowały wysokiej jakości usługami, które sprostały oczekiwaniom klientów. Te starania są również potwierdzane corocznymi audytami krajowymi i międzynarodowymi. Mamy nowoczesny magazyn, nowoczesny sprzęt, doświadczony zespół, co pozwala nam zaoferować swoje usługi klientom nie tylko w obszarze QSR, czyli sieci restauracji szybkiej obsługi, lecz także innym klientom zainteresowanym działalnością w obszarze 3PL, czyli magazynowanie, cross-docking, przepakowanie i inne funkcje związane ze składowaniem towaru w magazynie – mówi Agnieszka Sałek.

    Głównym elementem działalności grupy pozostaje kompleksowa obsługa logistyczna. Jednak dzięki nowoczesnemu magazynowi w Błoniu firma zwiększyła swoją powierzchnię magazynową o 50 proc., co pozwoliło zaoferować usługi również innym klientom spoza branży QSR, rozpoczynając już od jednego miejsca paletowego.

    – W QSL Polska dalszy rozwój to przede wszystkim sprostanie oczekiwaniom naszych klientów, podążanie za ich rozwojem. W najbliższej przyszłości stawiamy na dalszy rozwój logistyki w obszarze 3PL, zatem magazynowanie, cross-docking, przepakowywanie, etykietowanie, wszystkie te operacje, które są niezbędne w codziennej działalności. W naszych nowoczesnych magazynach jesteśmy w stanie zaoferować przestrzeń magazynową i doświadczone ekipy, zespoły magazynowe klientom również z innych branż: spożywczej, przemysłowej czy producentom opakowań – mówi Agnieszka Sałek, dyrektor handlowy QSL Polska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.