Mówi: | Monika Tomsia |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: W lutym najczęściej cytowano „Gazetę Wyborczą”. W mediach dominowała tematy dotyczące polityki
Najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce była w lutym „Gazeta Wyborcza” – wynika z najnowszego rankingu Instytutu Monitorowania Mediów. Na podium znalazły się jeszcze „Rzeczpospolita” i Radio RMF FM. W polskich mediach koncentrowano się w tym czasie na doniesieniach ze Wschodu, relacjach wyborczych oraz podsłuchach z MSW.
W lutym na „Gazetę Wyborczą” powoływano się 628 razy, na „Rzeczpospolitą” – 402 razy, zaś RMF FM cytowano 283 razy. Dalsze miejsca zajęły tygodnik „Wprost”, stacja TVN24, radio TOK FM i „Dziennik Gazeta Prawna”.
– Najczęściej poruszanymi tematami w lutym były tematy polityczne, m.in. afera podsłuchowa w MSW, stosunki polsko-rosyjskie, sytuacja na Ukrainie, kwestia obronności Polski, konwencje wyborcze i kandydaci na prezydenta Polski – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów.
W mediach często pojawiał się również temat Kamila Durczoka i afery opisanej przez „Wprost”. Jednak nie było to na tyle często komentowane, by zapewnić tygodnikowi pierwsze miejsce w rankingu.
– „Wprost” uzyskał około 200 cytowań, natomiast „Gazeta Wyborcza”, która znalazła się na pierwszym miejscu, miała trzykrotnie wyższy wynik, bo około 600 cytowań – informuje Monika Tomsia. – „Wprost” natomiast uplasował się na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników lutego. Na drugim znalazł się „Newsweek”.
Na „Newsweeka” powoływano się 105 razy, a na „Politykę” – 63. W rankingu miesięczników liderem był „Forbes”, który w lutym opublikował coroczny ranking najbogatszych Polaków. Miesięcznik cytowano 29 razy, kolejne tytuły w zestawieniu, czyli „Playboya” i „Twój Styl”, miały odpowiednio osiem i sześć cytowań.
– Spośród stacji radiowych pierwsze miejsca w rankingach utrzymała stacja RMF FM, która uzyskała niemal 300 cytowań. W rankingu telewizyjnym zwyciężył TVN24 – około 200 cytatów i TVN – około 100 cytatów – mówi przedstawicielka Instytutu Monitorowania Mediów. – Najbardziej opiniotwórczym portalem internetowym został Onet.pl, który wyprzedził SportoweFakty.pl i TVN24.pl. W zestawieniu mediów regionalnych najczęściej powoływano się na „Dziennik Polski” i Radio Merkury.
W rankingu stacji telewizyjnych obok dwóch kanałów TVN-u na podium znalazła się również cytowana 82 razy TVP Info. Wśród stacji radiowych kolejne za RMF FM miejsca zajęły TOK FM, na który powoływano się 175 razy, oraz Radio Zet, które cytowano 112 razy.
– W rankingu mediów ekonomicznych prym wiedzie „Dziennik Gazeta Prawna” – podkreśla Monika Tomsia. – Uzyskał on około 170 cytowań, wyprzedzając dwukrotnie „Puls Biznesu”, który uzyskał ich około 80. Natomiast w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów biznesowych spośród portali prowadzi Bankier.pl, który cytowany był około 50 razy.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-02-16: Anna Jurksztowicz: Powinniśmy mieć większą wiedzę na temat osteoporozy. Po 50. roku życia należy mierzyć wzrost i badać gęstość kości
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-02-12: Prawie połowa kobiet z diagnozą raka szyjki macicy umiera. Zmiany w badaniach przesiewowych i ich szerszy zasięg pomogłyby wcześniej wykrywać ten nowotwór
- 2024-02-08: Młode pokolenie odczuwa dużą presję w związku z walką o klimat. W tej chwili najważniejsza jest dla nich godziwa przyszłość ekonomiczna
- 2023-12-21: Specjalne etykiety mogłyby zniechęcać konsumentów do kupowania mięsa. To skuteczniejsza metoda na ograniczenie jego spożycia niż zakazy czy wzrost cen
- 2023-12-28: Naukowcy przyjrzeli się roli wdzięczności w relacjach par. Najbardziej niedoceniane przez partnerów czują się kobiety i osoby w długoletnich związkach
- 2023-10-13: Przedwyborcze kampanie profrekwencyjne w tym roku wyjątkowo intensywne. W przypadku kobiet mogą się okazać bardzo skuteczne
- 2023-11-06: Użytkownicy social mediów są narażeni na mowę nienawiści i treści ekstremistyczne. Polityki ochronne serwisów wciąż mają poważne luki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.
Handel
Mimo utrudnień na drogach Polacy popierają protesty rolników. Ich postulatom towarzyszy jednak szereg mitów
Rolnicy od miesięcy organizują protesty, których głównym przedmiotem jest Europejski Zielony Ład oraz import zboża z Ukrainy. EZŁ stał się – w opinii ekspertów – „chłopcem do bicia”, tymczasem z założenia ma on wyrównać konkurencyjne szanse mniejszych gospodarstw wobec tych produkujących na skalę przemysłową. Mylnie pojmowana jest także konieczność ugorowania części gruntów, a także odchodzenia od pestycydów, które nadużywane, skażają wodę i glebę i szkodzą rolnictwu. Koalicja Żywa Ziemia zwraca uwagę na pokutujące w społeczeństwie przekonania, które są powszechne, a mijają się z prawdą.
Bankowość
Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.