Newsy

Firmy kurierskie działają na najwyższych obrotach. Sprawna obsługa szczytu wysyłkowego zależy od odpowiedniej infrastruktury

2022-12-21  |  06:25

Przedświąteczny szczyt zakupowy dla firm logistycznych oznacza nawet dwa razy większy ruch niż w pozostałych okresach roku. W całym IV kwartale wolumen paczek rośnie o 40–60 proc. Aby to sprawnie obsłużyć, konieczne są inwestycje w infrastrukturę – magazyny, sortownie czy centra logistyczne, które będą się elastycznie dostosowywać do zmieniających się wolumenów. DHL Parcel Polska w Kostrzynie pod Poznaniem uruchomił nowy terminal, który obsługuje 7,5 tys. paczek na godzinę. Dziś działa na pełnych obrotach i sprawdził się już podczas szczytu związanego z Black Friday. W Polsce Zachodniej spółka buduje także Międzynarodowe Centrum Logistyczne, które obsłuży ruch zagraniczny – będzie w stanie sortować 50 tys. paczek na godzinę.

– Obiekt zlokalizowany w Kostrzynie koło Poznania to najnowsza inwestycja DHL Parcel Polska. Na obszarze 8 tys. mkw. w hali zlokalizowaliśmy pierwszy w Polsce bardzo nowoczesny system cross-belt, który umożliwia procesowanie 7,5 tys. paczek na godzinę. To najnowocześniejsza tego typu inwestycja w Europie. Dzięki technologii, którą tam zastosowaliśmy, umożliwiamy sobie elastyczne dostosowywanie sortu do zmieniających się wolumenów. Dzięki temu możemy obsługiwać ponad 100 kurierów zlokalizowanych w tym obiekcie – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Arkadiusz Stasiak, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.

Nowy terminal DHL Parcel Polska P2 to inwestycja o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. Umożliwia on nie tylko zmiany sposobu i kierunku sortu na podstawie odpowiedniego programowania baz danych, ale też – dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu mierzącemu, ważącemu i fotografującemu paczki – bardzo precyzyjne śledzenie przesyłki.

Teraz obiekt mierzy się ze zwiększonym ruchem związanym z okresem bożonarodzeniowym, ale sprawdził się już w obsłudze ruchu przesyłek zamówionych w okolicy Black Friday, kiedy tradycyjnie rusza szereg wyprzedaży.

– To wtedy właśnie wolumeny są szczytowe w ramach całego roku, ale osiągnęliśmy zakładane cele. Obsłużyliśmy niesamowite liczby wolumenów i  klientów w ramach ich oczekiwań, czyli późne godziny dostaw do magazynu, ale doręczenia następnego dnia. To wszystko uzyskaliśmy zgodnie z założeniami – zapewnia wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.

Jak podkreśla, przygotowania do szczytu zaczynają się już w połowie roku. Najpierw na podstawie precyzyjnej analizy danych tworzone są prognozy wolumenowe i do tego dostosowywane są procesy i obsada. We wrześniu zwykle rusza rekrutacja dodatkowych pracowników. Ich sprawne działanie uwarunkowane jest jednak odpowiednimi systemami w infrastrukturze.

Szczyt paczkowy to szczególny okres w roku. W IV kwartale rosną wolumeny o 40–60 proc., a w szczytowych dniach nawet dwukrotnie versus inne dni w ciągu roku, tak że jest to szczególne wyzwanie dla firm logistycznych. Możemy jednak zagwarantować, że wszystkie paczki dotrą na czas – mówi Arkadiusz Stasiak.

Nowy terminal wyposażony został w nowoczesne rozwiązania proekologiczne, w tym m.in. system zbierania wody deszczowej, inteligentne oświetlenie LED czy 60 stanowisk ładowania samochodów elektrycznych.

– Naszą inwestycję realizowaliśmy w ramach polityki GoGreen. Budynek zaprojektowany jest w taki sposób, aby był maksymalnie przyjazny dla środowiska – podkreśla przedstawiciel spółki. – Technologia budynku, ale też zastosowane rozwiązania wewnątrz, pozwalają nam redukować emisję dwutlenku węgla. Instalujemy dobrą izolację, wentylację mechaniczną, rekuperację, inteligentne oświetlenie LED. Zainwestowaliśmy też w farmę fotowoltaiczną, która będzie zasilała sorter wewnątrz naszego magazynu. Również instalacja zasilająca samochody elektryczne będzie korzystała z tej czystej energii.

Obiekt w Kostrzynie koło Poznania ma istotne znaczenie dla całej sieci DHL, nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Wynika to stąd, że największe przepływy wolumenowe z Polski trafiają na rynek niemiecki, jego udział w polskim eksporcie paczek wynosi niemal 30 proc. Ponadto DHL jako firma wywodząca się z niemieckiego rynku cieszy się zaufaniem tamtejszych odbiorców. Dlatego kolejną inwestycję realizuje także w Polsce Zachodniej.

Tym razem będzie to Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL, które ruszy w 2023 roku. Będzie największym obiektem grupy tego typu w Polsce i jednym z największych w Europie. Zajmie ono 32 tys. mkw. powierzchni i zostanie wyposażone w trzypoziomowy sorter o wydajności na najwyższym poziomie. Obsługiwać będzie klienta zarówno biznesowego, jak i docelowego, z doręczeniem w Polsce i za granicą.

 Z perspektywy przepływu paczek międzynarodowych kluczowe są inwestycje na granicy zachodniej. To właśnie w granicach Poznania wiele firm lokalizuje swoje centra logistyczne. Szczególnie w tym rejonie ważne jest, aby dostosować nasze procesy logistyczne do potrzeb klientów tam zlokalizowanych – mówi Arkadiusz Stasiak. – W Międzynarodowym Centrum Logistycznym będziemy w stanie sortować jednocześnie na 100 różnych kierunków, do 50 tys. paczek na godzinę. To spowoduje, że nasi klienci, którzy nadają paczki w Polsce, będą mogli dostarczać je w krótszym terminie na terenie całej Europy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.