Mówi: | Artur Radwan |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Koleje Mazowieckie |
Koleje Mazowieckie: rośnie liczba pasażerów i uruchamianych pociągów
W ubiegłym roku pociągi Kolei Mazowieckich przewiozły ponad 54 mln pasażerów. W ciągu siedmiu lat funkcjonowania spółki liczba pasażerów wzrosła o 14 mln osób. Coraz większa jest również praca eksploatacyjna, która w tym roku wyniesie 16,5 mln pociągokilometrów.
Koleje Mazowieckie mają ambitne plany rozwoju dotyczące unowocześniania taboru, ale także wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie obsługi podróżnych. O uruchomieniu nowych połączeń zadecyduje Samorząd Województwa Mazowieckiego, który jest organizatorem pasażerskiego transportu kolejowego na Mazowszu.
Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego, Koleje Mazowieckie mają ponad 20-procentowy udział w rynku przewozów pasażerskich. Wynik ten plasuje spółkę na drugim miejscu wśród przewoźników w kraju.
- 7 lat temu przewieźliśmy 40 mln pasażerów, w ubiegłym roku z naszych usług skorzystało prawie 54,5 mln osób. Porównując te dane widoczny jest znaczący wzrost liczby podróżnych - mówi Artur Radwan, prezes spółki Koleje Mazowieckie.
Jednocześnie dodaje, że spółka będzie nadal rozwijać ofertę przewozową. O połączeniach w nowych relacjach zdecyduje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
Na początku marca samorząd Mazowsza przyjął program oszczędnościowy. Do przewoźnika trafi ok. 11 mln zł dotacji mniej niż zakładano, czyli ok. 235 mln zł. Zarówno prezes spółki, jak i przedstawiciele samorządu deklarują, że w związku z oszczędnościami nie jest planowane likwidowanie połączeń.
Czytaj także
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2023-11-17: W trwającej perspektywie finansowej UE Mazowsze dostanie na rozwój ok. 9,5 mld zł. W tym i przyszłym roku na beneficjentów czeka prawie setka naborów w nowych konkursach
- 2023-09-13: Adam Woronowicz: Wolę podróż pociągiem niż samolotem. Jest mniej formalności, a więcej czasu na odpoczynek
- 2023-07-10: PKP Intercity zapowiada w tym roku nowy przetarg na pociągi dużych prędkości. Do 2030 roku spółka chce wozić 88 mln pasażerów rocznie
- 2023-01-26: Wymiana taboru w polskiej kolei regionalnej na rekordową skalę. Polregio kupi 200 nowych składów za ponad 7 mld zł
- 2023-02-07: Inwestycje w kolej będą ważnym elementem odbudowy Ukrainy. Ułatwią również integrację kraju z Unią Europejską
- 2022-12-08: Mazowsze będzie mieć do wykorzystania ponad 9 mld zł z nowej perspektywy UE. Pierwsze nabory ruszą w I kwartale przyszłego roku
- 2022-09-06: Ruch pasażerski na lotnisku we Wrocławiu znacznie wyższy, niż prognozowano. Prym wiodą przewoźnicy niskokosztowi
- 2021-11-03: Kolejki linowe usprawniają komunikację w zatłoczonych miastach. W Polsce obsługują jednak głównie linie turystyczne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.