Newsy

M. Piróg (Prezes LOT): Strata będzie mniejsza, ale budżetu niestety nie zrobimy

2011-12-20  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Piróg
Funkcja:Prezes
Firma:Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.

Już pewne, że PLL LOT nie uda się wypełnić tegorocznych planów budżetowych, które zakładały stratę na poziomie 50 mln złotych.

 - Ten rok będzie lepszy niż ubiegły rok, strata będzie mniejsza, co jest ewenementem wśród europejskich przewoźników, ponieważ wysokie ceny ropy dają się wszystkim we znaki. Druga strona medalu jest taka, że budżetu niestety nie zrobimy – przyznaje Marcin Piróg, Prezes PLL LOT.

Nie uda się mimo sprzyjającej pogody, choć jeszcze w październiku spółka była powyżej przyjętych założeń finansowych.

 - Listopad trochę dał się nam we znaki z dwóch powodów. Jeden to jest awaryjne lądowanie i konsekwencje tego, czyli przez 2 dni zamknięte lotnisko w Warszawie. Drugi powód jest taki, że w Europie ruch pasażerski zwolnił. Na to się jeszcze nakłada cena paliwa, która przez to, że złoty się bardzo osłabił w stosunku do dolara - jest  w tej chwili cena baryłki wyrażona w złotówkach najwyższa w historii – tłumaczy prezes LOT-u przyczyny gorszego wyniku niż zakładany.

Obecnie w Chinach trwają rozmowy prezesa LOT-u z Air China na temat uruchomienia regularnego połączenia z Warszawy do Pekinu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.