Newsy

Pawlak: Partner z Turcji szansą dla LOT-u

2012-01-26  |  15:00
Mówi:Waldemar Pawlak
Funkcja:Wicepremier, Minister Gospodarki
  • MP4

    LOT może stać się ważną linią lotniczą w naszym regionie. Zdaniem wicepremiera i ministra gospodarki turecki inwestor zwiększy znaczenie polskiego przewoźnika w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Zgodnie z planami Ministerstwa Skarbu Państwa prywatyzacja PLL LOT ma nastąpić jeszcze w tym roku. Turkish Airlines potwierdziło, że jest zainteresowane zakupem. Prezes tureckiego przewoźnika cytowany przez agencję AFP powiedział, że trasy, na których lata LOT są biznesowo bardzo interesujące dla Turkish Airlines. Obecnie Turcy prowadzą analizę procesu prywatyzacji i potencjału inwestycyjnego polskiej spółki.

    Pierwsze rozmowy obu stron odbyły się już w grudniu. W sobotę Waldemar Pawlak rozmawiał o tym z wicepremierem Turcji, Ali Babacanem.

     - Prywatyzacją LOT-u zajmuje się Ministerstwo Skarbu Państwa. Była prośba z MSP, żeby wspomnieć w dyskusji z wicepremierem Turcji Ali Babacanem, żeby Turcy brali pod uwagę opcję akwizycji zakupu LOT-u – mówi Waldemar Pawlak.

    Jego zdaniem pozyskanie inwestora z Turcji jest szansą na rozwój polskiego przewoźnika.

     - Mielibyśmy możliwość stworzenia regionalnej linii w Europie Środkowo-Wschodniej. W naszym regionie, licząc 10 nowych państw UE, Ukrainę i Turcję, mieszka ok. 250 mln ludzi. To jest potężny region, z czego nie wszyscy zdają sobie sprawę – uważa wicepremier i minister gospodarki.

    I podkreśla, że to byłoby lepsze rozwiązanie niż partnerstwo z którąś z europejskich linii lotniczych.

    - Współpraca z Turkish Airlines może być interesująca, bo wejście dużego partnera europejskiego sprowadzi LOT do parteru i do pozycji linii lokalnej. Mamy szansę, żeby utrzymać regionalny charakter w dobrym partnerstwie, w dobrej spółce – mówi Waldemar Pawlak.

    LOT od dawna przygotowuje się do procesu prywatyzacji. W spółce trwa restrukturyzacja w obszarach jej działalności majątkowej i organizacyjnej, a także zatrudnienia.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.