Newsy

PKP Cargo: do 2016 przewidujemy delikatny wzrost zatrudnienia

2012-03-13  |  06:55
Mówi:Wojciech Balczun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Cargo
  • MP4

    Dalsza restrukturyzacja spółki już bez zwolnień? Warunkiem - jak podkreśla prezes  PKP Cargo - jest delikatny, prognozowany wzrost przewozów.

    Prywatyzacja spółki coraz bliżej. W lutym Ministerstwo Skarbu Państwa miało zatwierdzić krótką listę inwestorów zainteresowanych zakupem PKP Cargo. Do procesu prywatyzacji spółka przygotowuje się od roku. Jednak proces restrukturyzacji, w wyniku którego z firmy odeszło kilkanaście tysięcy pracowników, a liczba zakładów spadła z 42 do 10, trwa już ponad 3 lata.

     - Na pewno takiej restrukturyzacji systemowej w PKP Cargo już nie będzie, ponieważ jesteśmy zbilansowani pod względem zasobów - zapewnia Wojciech Balczun.

    Zmiany przyniosły wymierne efekty. Ubiegły rok był rekordowo dobry dla polskiego przewoźnika. Zysk netto wyniósł blisko 240 mln zł, czyli niemal 4 razy więcej niż w 2010 roku. 

     - Jeżeli nie dokonamy zmiany modelu biznesowego spółki, a nie ma żadnego uzasadnienia dla tego, to nasza strategia do 2016 roku przewiduje, przy delikatnym prognozowanym wzroście przewozów, konieczność minimalnego, ale jednak, zwiększenia zatrudnienia - mówi prezes spółki.

    Obecnie PKP Cargo zatrudnia 24,5 tys. osób. Jak podkreśla Wojciech Balczun, mogą zdarzyć się jedynie likwidacje pojedynczych miejsc pracy.

     - Mogą zdarzyć się nam lokalne problemy i o tym rozmawiamy z partnerami społecznymi, że musimy być elastyczni, dostosowywać się do potrzeb rynku, optymalizować naszą strukturę. Wiemy, że w niektórych miejscach będziemy likwidowali zbędne punkty utrzymywania taboru. To być może będzie wymuszało takie lokalne programy dobrowolnych odejść, które będziemy wdrażali. Podkreślam, że to ma charakter jednostkowy, a nie systemowy - zapewnia prezes PKP Cargo.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.