Newsy

PKP Cargo: Ze względu na coraz większą sieć płatnych dróg, transport towarów ucieka na tory

2012-07-12  |  06:36
Mówi:Ireneusz Wasilewski
Funkcja:Członek Zarządu ds. pracowniczych
Firma:PKP Cargo
  • MP4

    W pierwszym kwartale tego roku w ramach przewozów intermodalnych polscy przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 1,8 mln ton towarów. To ponad połowę więcej niż w ubiegłym roku. Udział kolei w tym rodzaju transportu rośnie w szybkim tempie.  Mógłby rosnąć szybciej po obniżce stawek za dostęp do torów dla przewozów czysto kontenerowych  mówi Ireneusz Wasilewski, członek zarządu PKP Cargo.

    Zdaniem przedstawicieli PKP Cargo, największego polskiego przewoźnika kolejowego, transport ucieka na tory ze względu na coraz większą sieć płatnych dróg.

     – Przewozy intermodalne są przewozami bardziej ekonomicznymi niż samochody. Nas bardzo cieszy, że stawki dostępu zarówno do autostrad, do dróg szybkiego ruchu stanowią utrudnienie dla przewozów samochodowych. Notujemy już pierwsze przypadki przechodzenia z przewozu kontenerów samochodami na nasze pociągi, na nasze platformy, ale opłacalność tego przewozu rozpoczyna się dopiero przy odległościach ponad 300 km – wylicza przedstawiciel PKP Cargo.

    Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria, najbardziej rozwijającym się regionem korzystającym z transportu intermodalnego jest Trójmiasto. A przepustowość tego regionu ma zwiększyć budowany w Zajączkowie koło Tczewa terminal. 

    Kolejarze oczekują jednak pomocy i ułatwień ze strony państwa. 

     – Myślę, że powinny być uregulowania dotyczące przewozów intermodalnych jeszcze dalej idące, po to, aby drogi były mniej rozjeżdżane – mówi Wasilewski. – W krajach Europy Zachodniej stawki dostępu są blisko o 50 proc. niższe niż w Polsce. Gdyby tak było i u nas to również cała kolej, nie myślę tylko o PKP Cargo, miałaby znacznie większy udział w  przewozie intermodalnym ogółem w Polsce.

    Polskie trasy kolejowe są coraz częściej brane pod uwagę przez przedsiębiorców, którzy przewożą ładunki przemysłowe, chociaż wciąż udział ruchu intermodalnego w rynku przewozów kolejowych wynosi zaledwie kilka procent.

    Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika jednak, że w najbliższym czasie powinna rosnąć zarówno liczba przewiezionych koleją jednostek (kontenerów), jak i tzw. praca przewozowa w ramach transportu intermodalnego, czyli tzw. kombinowanego, łączącego różne drogi: morską, kolejową i drogową.

    Mamy znaczny wzrost pracy w przewozach kontenerowych. Sięga on 40 proc., a przewozy intermodalne zajmują w tej chwili w naszej spółce 10 proc. wszystkich przewozów, więc udział ruchu intermodalnego rośnie – wyjaśnia Ireneusz Wasilewski.

    Wpływają na to korzystne stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej dla tego typu przewozów. Przedsiębiorców przekonuje również porównanie z kosztami transportu drogowego.

    W I kwartale przewozy intermodalne realizowało ośmiu przewoźników: PKP Cargo, PKP LHS, Lotos Kolej, DB Schenker, CTL Logistics, CTL Express, STK Wrocław i Rail Polska.

    Dziś transport intermodalny stanowi zaledwie 1,5 procent wszystkich przewozów towarowych w kraju, z czego 79 proc. odbywa się transportem lądowym, a 21 proc. drogą morską. Do najczęściej przewożonych towarów należą wyroby hutnicze i budowlane, ale również elektroniczne, papiernicze, spożywcze czy specjalistyczne maszyny.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.