Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Przychody z viaTOLL rosną. W samym marcu przekroczyły 73 mln zł.
Po okresie zimowym ruch na płatnych drogach systematycznie rośnie. Podobnie jak przychody z systemu elektronicznych opłat. W dni robocze przychody sięgają 3 mln zł.
Od początku roku system viaTOLL przyniósł do budżetu państwa ok. 200 mln zł (198,3 mln zł). Od lipca 2011 roku, kiedy system zaczął funkcjonować, przychody sięgnęły 615 mln zł.
- W samym marcu przychody przekroczyły 73 mln zł. W tej chwili przychody dziennie w dni robocze są na poziomie blisko 3 mln zł. Oczywiście, w weekendy są niższe, bo ten ruch wtedy jest znacznie niższy - mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.
Jednocześnie dodaje, że już wkrótce dzienne przychody powinny powrócić do poziomów z jesieni, czyli ok. 3,5 mln zł.
- W okresie zimowym ruch spada w stosunku do okresu jesiennego o ok. 20 proc. To jest tendencja ogólnoeuropejska. Porównywaliśmy te dane z danymi w Niemczech, Austrii czy Czechach i podobna tendencja była w Polsce, ale widzimy wyraźny powrót i zwiększenie ruchu na drogach objętych systemem - podkreśla Marek Cywiński.
Z danych Kapsch Telematic Services wynika, że kierowcy coraz rzadziej próbują unikać opłat.
- Liczba naruszeń wyraźnie spada. Użytkownicy przekonali się, że system jest bardzo skuteczny i szczelny, a kary są dość dotkliwe - mówi dyrektor generalny firmy.
Miesięczna liczba transakcji to ponad 37 milionów. To oznacza, że kierowcy zaczęli akceptować system płatnych dróg i wiedzą o nim coraz więcej. Do operatora viaTOLL z miesiąca na miesiąc wpływa coraz mniej zapytań, ale także zmniejsza się liczba reklamacji.
- Miesięczny spadek zapytań i reklamacji to jest ok. 20 proc. W tej chwili ustabilizowało się to poziomie ok. 3 tys. zapytań i reklamacji miesięcznie. W stosunku do ponad 760 tys. urządzeń pokładowych, które do tej pory wydaliśmy, to ta liczba jest stosunkowo mała - uważa Marek Cywiński.
System viaTOLL w lipcu ubiegłego roku zastąpił funkcjonujący od 2002 roku system winietowy dla pojazdów powyżej 3,5 t. Sieć płatnych dróg liczy obecnie ok. 1600 km, ale w lipcu nastąpi rozszerzenie o kolejne drogi. Docelowo w 2014 roku system viaTOLL ma obejmować 2880 km autostrad i dróg ekspresowych oraz sieć dróg krajowych innych klas.
Czytaj także
- 2024-05-06: Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-17: Nieuczciwi najemcy bardziej chronieni przez prawo niż właściciele mieszkań. Konieczne są zmiany przepisów i sprawny system eksmisyjny
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-16: Coraz więcej głosów za przesunięciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogą wywołać problemy w gminach
- 2024-02-28: Rowery publiczne z dużym wzrostem popularności. Na Śląsku rusza trzeci największy system w Europie [DEPESZA]
- 2024-02-26: Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż
- 2024-03-04: Brak przepisów i odpowiedniej infrastruktury wstrzymuje rozwój autonomicznych pojazdów. Hamulcem są także obawy o bezpieczeństwo
- 2024-02-27: „Antyplagiat” z nową funkcją wykrywania treści pisanych przez sztuczną inteligencję. Dyskusja o regulacjach w tym zakresie nabiera tempa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.