Newsy

PSB: W tym roku ceny materiałów budowlanych nie będą rosły. Może się zwiększyć za to ich sprzedaż

2015-01-15  |  06:25
Mówi:Szymon Kwapisz
Funkcja:zastępca dyrektora ds. handlowych
Firma:filia Polskich Składów Budowlanych w Warszawie
  • MP4
  • Ceny materiałów budowlanych w ubiegłym roku utrzymywały się na stałym poziomie. Sprzedawcy spodziewają się, że w tym będzie podobnie. Duże nadzieje na wyższe obroty wiążą z rosnąca liczbą pozwoleń na budowę. Marże jednak pozostaną prawdopodobnie na podobnym poziomie jak w 2014 roku.

    – Ubiegły rok upłynął pod znakiem wyjątkowej stabilizacji cen materiałów budowlanych – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Szymon Kwapisz, zastępca dyrektora ds. handlowych w warszawskiej filii spółki Polskie Składy Budowlane, jednej z największych sieci handlujących tym asortymentem. – Przez cały rok obserwowaliśmy te same ceny, co było wyjątkowe dla naszej branży. Przykładem mogą być izolacje termiczne. Wcześniej w zasadzie co miesiąc mieliśmy aktualizację cenników, jednak od lipca do listopada ubiegłego roku obowiązywał ten sam cennik i to u wszystkich producentów. Takiej stabilizacji rynek dawno nie widział.

    Według Grupy PSB w grudniu w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły jedynie ceny suchej zabudowy (o 1,5 proc.), pokryć folii dachowych i rynien (o 0,3 proc.). Spadły natomiast w siedmiu grupach wyrobów: najbardziej silikatów (o 4 proc. ) i ceramicznych materiałów ściennych (o 2,2 proc.). Minimalnie była też niższe ceny gazobetonów, drewna oraz produktów drewnopochodnych, chemii budowlanej, izolacji wodochronnych i termicznych. W pozostałych grupach produktów ceny nie uległy zmianie.

    W przypadku naszej branży wszyscy  hurtownicy, dystrybutorzy, generalni wykonawcy i podwykonawcy, mało zarabiają – informuje Szymon Kwapisz. – Obecnie marże są już na bardzo niskim poziomie, co dotyczy także producentów materiałów budowlanych. Nie ma więc z czego obniżać cen.

    Pewne nadzieje branża wiąże ze wzrostem liczby pozwoleń na budowę, które w najbliższych miesiącach powinny zaowocować rozpoczęciem nowych inwestycji. Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego w listopadzie ubiegłego roku wydano pozwolenia na budowę 10 782 mieszkań – o 15,7 proc. więcej niż rok wcześniej. 11 miesięcy 2014 roku zamknęło się wydaniem pozwoleń na budowę ponad 144 404 mieszkań (o 14,3 proc. więcej niż w tym okresie 2013 roku, kiedy odnotowano spadek o blisko 18 proc.). W tym czasie o 15,3 proc. wzrosła też liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto (do 139 547).

    Czekamy na lepsze czasy na rynku – twierdzi Szymon Kwapisz. –  Liczymy na to, że będzie jeszcze więcej pozwoleń na budowę, ale to liczba rozpoczętych budów pokaże, czy będziemy mogli więcej sprzedawać.

    Przychody PSB SA (centrali) ze sprzedaży materiałów budowlanych (do sieci Grupy PSB)  w grudniu 2014 r. były o prawie 4 proc. niższe niż przed rokiem oraz o 24 proc. mniejsze niż w listopadzie ubiegłego roku. Sprzedaż po dwunastu miesiącach natomiast ukształtowała się na poziomie o 11 proc. wyższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.