Newsy

Ruch lotniczy w Polsce nadal będzie rósł. W tym roku co najmniej o 6 proc.

2015-02-05  |  06:15
Mówi:Emilia Osewska-Mądry
Funkcja:dyrektor wykonawczy
Firma:Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARiP
  • MP4
  • O przynajmniej 6 proc. wzrośnie w tym roku ruch lotniczy w Polsce – ocenia Emilia Osewska-Mądry, dyrektor wykonawcza Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARiP). W zakończonym roku linie lotnicze przewiozły w naszym kraju niemal 9 proc. więcej osób niż w 2013 r., ale nadal jest potencjał do dynamicznego rozwoju. By dogonić Zachód, Polacy musieliby latać trzy razy częściej.

    W 2014 roku obserwowaliśmy tendencje wzrostowe. Znacznie urósł rynek przewozów cargo oraz przewozów czarterowych. Po spadkach w dwóch poprzednich latach ten rok był bardzo dobry dla czarterów. Myślę, że 2015 rok będzie podobny, tendencje wzrostowe będą się utrzymywać. Trudno powiedzieć dokładnie, jaki to będzie procent, ale myślę, że nie będzie mniej niż 6 proc. wzrostu ruchu pasażerskiego z Polski – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Emilia Osewska-Mądry, dyrektor wykonawcza BARiP.

    W 2014 r. na polskich lotniskach odprawiono łącznie niemal 27,2 mln pasażerów. To wzrost o 2,2 mln, czyli 8,7 proc. w porównaniu z 2013 r., a równocześnie najlepszy wynik w historii. Osewska-Mądry podkreśla jednak, że wciąż jest duże pole do rozwoju, bo jak wynika z danych IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego) częstotliwość latania Polaków jest trzy razy niższa niż w krajach Europy Zachodniej.

    Do tego linie lotnicze z niecierpliwością oczekują końca inwestycji na polskich lotniskach. W przebudowie są cztery największe porty lotnicze kraju. Na warszawskim Lotnisku Chopina wiosną otwarty zostanie przebudowany terminal, w porcie lotniczym w Krakowie na ukończeniu jest budowa zupełnie nowego budynku pasażerskiego. Terminal powiększa także lotnisko w Gdańsku, a nowy budynek do obsługi przylotów powstaje w Katowicach.

    Dla nas jako dla linii lotniczych jest to bardzo ważny moment, ponieważ będziemy chcieli w pełni wykorzystywać tę infrastrukturę, którą dają porty lotnicze, żeby móc świadczyć jeszcze lepszy serwis naszym pasażerom, ponieważ pasażer postrzega nas w całości. To, co dzieje się od momentu zakupu biletu, aż do wyjścia w porcie docelowym, to wszystko jest serwis linii lotniczej. Również to, co dzieje się na lotniskach, jest dla nas bardzo istotne i mamy nadzieję, że będzie to sprzyjało rozwojowi ruchu lotniczego w 2015 roku – podkreśla Osewska-Mądry.

    Ocenia, że ruch zwiększy się na obydwu lotniskach w aglomeracji warszawskiej, które razem obsłużyły w ubiegłym roku ponad 12 mln pasażerów. Kluczowy jest jednak rozwój portów regionalnych, które zwiększają dostępność lotniczą Polski. W poprzednim badaniu IATA z lat 2005-2009 nasz kraj znalazł się dopiero na 86. miejscu na świecie w tej klasyfikacji, ale dzięki rozwojowi portów regionalnych powinno się to poprawić.

    Rozwój portów regionalnych ma też duże znaczenie dla linii niskokosztowych. Po trzech kwartałach 2014 r. ich udział w polskim rynku przekraczał 54 proc. Jak przypomina Osewska-Mądry, to właśnie wejście do Polski low costów ożywiło ruch w regionach. Udział lotnisk centralnych (Warszawa i Modlin) to już od kilku lat poniżej 50 proc. całego ruchu w Polsce.

    Lotniska regionalne nabierają coraz większego znaczenia. Tym bardziej że infrastruktura na tych lotniskach będzie na coraz wyższym poziomie – podkreśla Osewska-Mądry. ‒ W tej chwili udział linii niskokosztowych jest procentowo wyższy niż tradycyjnych i myślę, że jeszcze w 2015 roku będziemy obserwować tę samą tendencję. Na światowych rynkach już widać, że w pewnych krajach rynek niskokosztowy się wysyca, ale w Polsce to jeszcze nie będzie miało miejsca w najbliższym czasie.

    Dodaje, że linie niskokosztowe w Polsce nie tyle odbierają pasażerów konkurentom, co tworzą zupełnie nowy rynek. To właśnie dlatego ich znacznie dla wzrostu mobilności Polaków jest tak duże.

    Poza infrastrukturą dla przewoźników ważne jest też otoczenie regulacyjne. Prawo powinno być proste, a przede wszystkim nie ograniczyć ich działalności. Nie bez znaczenie są także koszty – BARiP apeluje m.in. o większą dywersyfikację dostawców paliw na lotniskach, bo konkurencja obniżyłaby koszty serwisu.

    Staramy się utrzymywać bliski kontakt z władzami portów lotniczych, by ustalać jak najlepsze warunki działania dla linii lotniczych. Zależy nam na tym, aby opłaty lotniskowe były jak najmniejsze, bo to wpływa bezpośrednio na ceny biletów lotniczych. Staramy się również utrzymywać bliski kontakt z takimi podmiotami jak Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ponieważ to od niej również zależy, jakie koszty ponoszą linie lotnicze – dodaje Osewska-Mądry.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.