Newsy

UKE: Poczta Polska może dobrze zarobić na udostępnianiu swojej infrastruktury

2012-06-27  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Poczta Polska za kilka miesięcy przestanie być monopolistą, ale paradoksalnie może na tym skorzystać. Zgodnie z opracowywaną ustawą spółka będzie musiała udostępnić innym operatorom np. swoje sortownie czy skrzynki oddawcze. Będzie jednak mogła robić to na zasadach komercyjnych. - Jeśli Poczta dobrze to zorganizuje, to może na tym zarabiać - uważa Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Od 1 stycznia 2013 roku Poczta Polska straci monopol w niektórych segmentach rynku, m.in. w dostarczaniu listów ważących do 50 gramów.

     - W nowej ustawie wprowadzamy zasady dostępu do elementów sieci pocztowej, czyli dostępu do np. sortowni, do skrzynek oddawczych, nawet do listonoszy, czyli do dostarczenia tego na ostatniej mili. Będzie można to kupić od Poczty Polskiej - mówi prezes UKE Magdalena Gaj.

    I tu, w ocenie prezes UKE, jest szansa dla dotychczasowego monopolisty. Cała infrastruktura, którą dysponuje Poczta jest jej istotną siłą po uwolnieniu rynku

     - Myślę, że jeśli Poczta dobrze to zorganizuje, to też może zarabiać na wprowadzeniu tego obowiązku udostępniania elementów sieci pocztowej - podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Magdalena Gaj.

    Nowe regulacje będą wymagały od Poczty Polskiej skutecznego działania na rzecz ograniczenia zatrudnienia. Prezes UKE wyjaśnia jednak, że takie działania są oczywiste w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z nadmiernym, nieuzasadnionym ekonomicznie zatrudnieniem w przedsiębiorstwach.

     - Każdy widzi, że wszędzie, nie tylko w Poczcie Polskiej, ale i w przewymiarowanych przedsiębiorstwach obecnie takie reorganizacje muszą następować - przekonuje Magdalena Gaj.

    Prace nad ustawą Prawo pocztowe jeszcze trwają, ale jak zapowiada prezes Gaj wkrótce powinny trafić do Sejmu.

    Urząd Komunikacji Elektronicznej pracuje również nad społeczną kampanią, która ma na celu poinformowanie wszystkich stron o podstawowych założeniach i celach uwolnienia rynku pocztowego w Polsce. W drugiej połowie roku, UKE chce w tym celu zorganizować serią konferencji i spotkań.

     - Przygotowujemy taką rzetelną kampanię informacyjną, równo traktującą wszystkie strony tego procesu. Chcemy informować, że z dniem 1 stycznia ten rynek zostanie uwolniony i co to oznacza dla Poczty, dla konsumentów i dla operatorów alternatywnych - zaznacza prezes UKE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.