Newsy

Innowacyjne firmy mają szansę na zdobycie 500 mln zł. Rusza drugi konkurs w programie Demonstrator

2015-12-08  |  06:45

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchamia drugi konkurs programu Demonstrator. 0,5 mld zł wesprze prace badawczo-rozwojowych w firmach. Dzięki pozyskanym środkom przedsiębiorstwa będą mogły przetestować innowacyjne rozwiązania, co w efekcie doprowadzi do ich szybszego wdrożenia do gospodarki.

Celem programu Demonstrator (poddziałanie 1.1.2 programu operacyjnego Inteligentny Rozwój) jest podniesienie innowacyjności polskich firm dzięki wykorzystaniu rezultatów ich prac badawczo-rozwojowych. W ramach konkursu na wsparcie publiczne mogą liczyć projekty, których istotnym elementem jest faza testów przeprowadzanych na instalacjach pilotażowych lub demonstracyjnych.

Poszukujemy innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych, takich, które polegają na wytworzeniu nowej technologii, nowego produktu czy usługi. W programie Demonstrator finansujemy powstanie technologii, produktu czy usługi, które zostaną skomercjalizowane, a więc wdrożone przez danego przedsiębiorcę lub w inny sposób upowszechnione na rynku – mówi agencji Newseria Biznes Daniel Maksym, dyrektor działu rozwoju i innowacji w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

NCBiR na wsparcie firm przeznaczył 500 mln zł. Budżet całego poddziałania wynosi 650 mln euro. O pieniądze mogą starać się zarówno mikro-, małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa.

Co ważne, przedsiębiorca musi dołożyć swój wkład własny, średnio będzie to 60 proc. środków z własnej kieszeni. Im przedsiębiorca jest większy, tym większy jest też wkład. W konsekwencji ten konkurs służy temu, żeby pieniądze prywatne towarzyszyły środkom prywatnym, a więc faktyczna ilość pieniędzy na rynku będzie znacząco większa – wyjaśnia Maksym.

Dzięki nim firmy prowadzące działalność B+R będą mogły przetestować swoje nowatorskie rozwiązania. W efekcie możliwe będzie wprowadzenie tych produktów, technologii lub procesów do gospodarki.

Długofalowy cel to zbudowanie strategii działania przedsiębiorstwa w oparciu o wysokie technologie, o produkty i usługi, które są wynikiem prac badawczo-rozwojowych. Chodzi o to, by pokonać lukę technologiczną, jaką mają niektóre polskie przedsiębiorstwa i oprzeć swój model biznesowy, sposób na zarabianie pieniędzy, na zaistnienie i utrzymanie się na tym konkurencyjnym rynku o nowe produkty i usługi technologiczne – podkreśla Daniel Maksym.

23 września br. NCBiR ogłosiło wyniki pierwszego konkursu Demonstratora. Dofinansowanie otrzymało 20 spośród 122 projektów zgłoszonych w konkursie (15 dużych przedsiębiorstw i 5 przedsiębiorstw z sektora MŚP). Wkład prywatny wniesiony przez przedsiębiorstwa to ponad 407 mln zł. Wśród zwycięskich projektów są m.in. pierwsza w Europie 6-osiowa elektryczna lokomotywa wielosystemowa dla ciężkich składów towarowych, demonstrator technologii lekkiego wiropłata dwusilnikowego z elektrycznym wspomaganiem wirnika głównego oraz opracowanie innowacyjnej technologii wytwarzania przeciwciała monoklonalnego stosowanego w terapii stwardnienia rozsianego.

Po pierwszym rozdaniu widzimy, że przede wszystkim duże firmy otrzymują dofinansowanie. Sądzimy, że to się powtórzy, bo posiadanie prototypu i konieczność zbudowania instalacji demonstracyjnej predestynuje większe firmy – podkreśla Maksym.

Rozpoczęcie naboru wniosków w drugim konkursie rozpocznie się 7 stycznia i potrwa do 29 lutego 2016 r.

UE

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.