Newsy

Instytut Jagielloński: śmigłowiec Airbus Helicopters może nie spełnić wszystkich pokładanych w nim nadziei

2015-06-15  |  06:50
Mówi:płk Adam Marciniak, szef komisji weryfikacyjnej

dr Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego, doradca Parlamentarnego Zespołu ds. Wojska Polskiego

  • MP4
  • EC-725 Caracal nie jest śmigłowcem, którego potrzebowała polska armia twierdzi dr Łukasz Kister, ekspert ds. bezpieczeństwa Collegium Civitas. Jego zdaniem maszyna Airbus Helicopters to bardzo dobra konstrukcja, tyle że służy do innych zadań niż te, do których potrzebuje sprzętu wojsko. Resort obrony zapewnia, że śmigłowiec przeszedł pozytywnie wszystkie niezbędne testy.

    W czasie testów sprawdzaliśmy 32 parametry, krytyczne dla sił zbrojnych ze względu operacyjnego użycia tych śmigłowców. Dokonaliśmy weryfikacji parametrów takich jak pułap, długotrwałość lotu, prędkość lotu, taktyczny promień działania, możliwości transportowe, a także możliwości sterowania śmigłowcem w zawisie. Ponadto w czasie sprawdzeń naziemnych dokonaliśmy porównania tych elementów śmigłowca, które są istotne z punktu widzenia jego funkcjonowania – wymienia w rozmowie z agencją Newseria płk Adam Marciniak, przewodniczący grupy weryfikacyjnej śmigłowca EC-725 Caracal z Inspektoratu Uzbrojenia.

    Testy miały wykazać, że wybrany przez MON śmigłowiec osiąga wszystkie podane w dokumentacji przez producenta parametry. Początkowo resort zapowiadał, że potrwają 30 dni, ale Marciniak podkreśla, że dzięki sprzyjającej pogodzie i dobrym warunkom, które pozwalały na wykonywanie lotów, próby można było zakończyć po 10 dniach. Zdaniem dr. Łukasza Kistera, eksperta Collegium Civitas i Instytutu Jagiellońskiego, doradcy Parlamentarnego Zespołu ds. Wojska Polskiego, trudno ocenić to jako sukces, bo nie są znane szczegóły.

    Choć ministerstwo bardzo chętnie chwali się wyborem najlepszego śmigłowca dla polskiej armii, z drugiej strony utajnia cały proces wyboru i przeprowadzania testów. Więc tak naprawdę nikt  ani eksperci, ani obserwatorzy, ani nawet politycy sejmowych komisji – nie ma wiedzy o tym, jak naprawdę przebiegały testy, jakie są ich wyniki, jak można ocenić skuteczność i sprawność wybranego śmigłowca – mówi Kister.

    Jego zdaniem główny zarzut dotyczy przydatności śmigłowca do operacji morskich. Podkreśla, że Caracal to duży śmigłowiec transportowy, niezbędny do działań pododdziałów wojsk specjalnych czy transportu dużej liczby żołnierzy na pole walki lub z pola walki.

    Ministerstwo Obrony Narodowej chciało kupić jeden śmigłowiec, który będzie zarówno kabrioletem, jak i kombi. Takiego śmigłowca nie ma na świecie, dlatego ten śmigłowiec nie spełnia naszych oczekiwań w tym przetargu. Być może jest to jeden z lepszych śmigłowców, jakie są na świecie, ale do konkretnego zadania – mówi Łukasz Kister.

    Jak podkreśla, Caracal nie jest wyspecjalizowanym śmigłowcem morskim, a do realizacji działań na morzach i oceanach potrzebny jest specjalny sprzęt. Płk Marciniak wyjaśnia, że śmigłowiec nie był testowany nad morzem, ale w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego, gdzie odbyły się testy, symulowano warunki morskie.

    Mogliśmy wszystkie parametry dotyczące zasięgów, operacyjnego użycia oraz osiągów sprawdzić w warunkach symulowanych. Oznacza to, że wybraliśmy wszystkie urządzenia, które będą zamontowane na docelowym śmigłowcu, następnie określiliśmy ich masę i dociążyliśmy testowaną maszynę w taki sposób, aby była ona śmigłowcem zwalczania okrętów podwodnych – wyjaśnia przewodniczący grupy weryfikacyjnej śmigłowca. – Śmigłowce docelowe będą przygotowane do bazowania na pokładach okrętów, długotrwałego lotu nad morzem i będą już skonfigurowane tak, jak życzy sobie nasza marynarka wojenna. Oferta w tym względzie była na tyle wiarygodna, że nie trzeba było tego weryfikować.

    Po zakończeniu testów MON przystąpił do kolejnej fazy negocjacji. Polska będzie ustalać z Airbus Helicopters szczegóły umowy offsetowej.

    Do WZL1 w Łodzi zostanie przeniesione know-how i niezbędne kompetencje do tego, by naprawiać, remontować i obsługiwać te śmigłowce przez cały okres eksploatacji, tak by zakłady należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej miały całkowitą autonomię w tym zakresie – zapewnia Mickael Peru, dyrektor na Europę Środkową Airbus Helicopters. – Do tego dochodzi kilka projektów przemysłowych, które łącznie stworzą w Polsce 1250 bezpośrednich miejsc pracy. O tym gdzie będziemy informować później.

    Na przełomie sierpnia i września resort obrony zamierza podpisać ostateczną umowę na dostawy Caracal dla polskiej armii. Pierwsze maszyny mają pojawić się w naszym kraju za dwa lata i trafią do jednostek wojsk specjalnych.

    Pod koniec kwietnia kierownictwo resortu obrony zdecydowało, że w przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii wybiera ofertę Airbus Helicopters. O kontrakt walczyły jeszcze PZL Mielec i PZL-Świdnik, w ramach międzynarodowych konsorcjów Sikorsky oraz AgustaWestland. Obie oferty odrzucono z powodów formalnych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.