Newsy

Internauci coraz częściej kupują na raty. Niektóre e-sklepy notują co miesiąc 30-proc. wzrost zainteresowania płatnościami ratalnymi

2013-12-19  |  06:35
Mówi:Monika Radaszewska
Funkcja:szef produktów finansowych
Firma:PayU SA
  • MP4
  • Rośnie liczba Polaków płacących w ratach za zakupy w internecie. Coraz wyższa jest też średnia wartość takich transakcji. W systemie PayU wynosi ona pomiędzy 1200 a 1500 zł, a 30 proc. transakcji przekracza 2000 zł. Przed świętami spodziewane jest wzmożone zainteresowanie płatnościami ratalnymi online. 

     – Po wakacjach systematycznie odnotowujemy wzrosty na platformach, które badamy. Przykładowo jeden ze współpracujących z PayU marketów, Agito.pl, w październiku odnotował ponad 30-proc. wzrost sprzedaży na raty względem września. Myślę, że przed świętami ta tendencja się utrzyma – mówi Monika Radaszewska, Product Manager w PayU. 

    Z rat online korzystają raczej młodsi klienci – przeciętny wiek biorącego raty to 35 lat, ale najstarszy internauta miał 80 lat. Monika Radaszewska podkreśla, że ponad 20 proc. użytkowników decyduje się na ponowny zakup w internecie na raty. Jej zdaniem, wpływa na to m.in. fakt, że proces zakupu jest krótki i nieskomplikowany. Trwa kilkanaście minut i nie wymaga żadnych dokumentów, ani podpisywania papierowej umowy, wszystko można załatwić online. 

    Dlatego też, według Moniki Radaszewskiej, popularność tej formy płatności będzie systematycznie rosła. PayU zapowiada wprowadzenie kolejnych ułatwień dla internautów. 

     – Dla wybranej grupy użytkowników będzie możliwość podstawienia automatycznie wszystkich danych wymaganych we wniosku kredytowym. Dzięki temu wypełnienie wniosku będzie możliwe nawet jednym kliknięciem. Kolejną funkcjonalnością dla wybranej grupy użytkowników Allegro, z najlepszą historią, najlepszymi komentarzami, jest możliwość otrzymania limitu kredytowego ważnego 60 dni, w ramach którego bez weryfikowania dochodów użytkownik ma pewność, że zostanie mu przyznana pożyczka – zapowiada Monika Radaszewska.

    Większość osób korzystających z systemu płatności ratalnych PayU to mężczyźni. Stanowią oni aż 70 proc. użytkowników. Najczęściej kupowanymi w ten sposób produktami są telefony, laptopy, części samochodowe, rowery i meble. Na szóstym miejscu znalazło się damskie obuwie. 

     – Zakupy na raty pozwalają na zakup droższych i być może lepszej jakości produktów, na które internauta nie mógłby sobie pozwolić, gdyby musiał zapłacić gotówką bądź inną metodą płatności. To powoduje wzrost średniej wartości transakcji ratalnej. Najwięcej transakcji, ponad 35 proc. opiewa na kwoty powyżej 1000 zł, a 30 proc. stanowią transakcje powyżej 2000 zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Radaszewska.

    Maksymalna wartość zakupów, jakie można wziąć na raty PayU to 20 tys. zł. 

    PayU SA jest dostawcą kompleksowych rozwiązań w zakresie płatności internetowych. Spółka prowadzi system autoryzacji i rozliczeń płatności, a jej działalność w tym zakresie jest nadzorowana przez Prezesa Narodowego banku Polskiego. W ubiegłym roku, po uzyskaniu zgody KNF-u, rozpoczęła także działalność jako instytucja płatnicza. PayU jako pierwsza firma w Polsce umożliwiła w czerwcu 2012 r. płatność za zakupy na raty przyznawane całkowicie online – bez podpisywania papierowej umowy i dostarczania zaświadczeń o dochodach z miejsca zatrudnienia. Z tej formy płatności można już korzystać w ponad 6 tysiącach e-sklepów współpracujących z PayU oraz na platformie handlowej Allegro. PayU należy do międzynarodowego koncernu Naspers, podobnie jak serwis Allegro.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.