Newsy

Internetowa wymiana walut coraz popularniejsza. Obroty sięgają 10 mld zł rocznie

2013-08-13  |  06:35
Mówi:Piotr Kiciński
Funkcja:członek zarządu
Firma:Dom Maklerski Cinkciarz.pl
  • MP4
  • Rynek kantorów internetowych w Polsce wciąż się rozwija. Waluty wymieniane w nich służą nie tylko do spłaty kredytów w bankach, ale też do sfinansowania wyjazdów zagranicznych czy oszczędzania. Szacunkowa wartość obrotów na tym rynku to 10 mld zł rocznie.

     – Mogę śmiało powiedzieć, że okres wzrostu trwa – mówi Piotr Kiciński, członek zarządu Domu Maklerskiego Cinkciarz.pl. – Cały czas widzimy bardzo duży napływ nowych klientów, chociaż na rynku dochodzi już do procesów konsolidacyjnych.

    Jedną z ważniejszych ostatnich konsolidacji było połączenie dwóch znanych kantorów internetowych – Walutomat.pl i InternetowyKantor.pl. Ten drugi, razem z Cinkciarzem.pl był jednym z pierwszych polskich kantorów w sieci. Dzisiaj jest ich około 30.

     – Kantory internetowe to mimo wszystko tylko drobna część rynku wymiany, gdyż głównym beneficjentem tego rynku wciąż są banki. Natomiast obserwujemy migracje klientów, głównie związaną z tym, że jako kantory internetowe dostarczamy lepszą i tańszą usługę – wyjaśnia Kiciński. – Jest to zazwyczaj oszczędność rzędu kilku procent w zależności od kwoty przewalutowania.

    Cinkciarz.pl przeprowadził ankietę wśród 23 tys. użytkowników największych portali internetowych w Polsce pytając, w jakim celu wymieniają waluty. Połowa odpowiedzi dotyczyła podróży zagranicznych, po ok 10 proc. – spłaty kredytów walutowych i oszczędzania, a prawie 15 proc. wskazało pracę zagranicą i wysyłanie rodzinie pieniędzy do Polski.

     – Jeśli chodzi o wielkość spreadu walutowego w kredytach hipotecznych walutowych, ten rynek kilka lat temu był szacowany na 1,5 mld zł zysku generowanego w bankach. Natomiast wielkość wszystkich przewalutowań to jest wielokrotność tej kwoty – wylicza Kiciński. Wartość rynku samych kantorów internetowych w Polsce jest trudna do wyliczenia, ale ogóle szacunki mówią o 10 mld złotych obrotu rocznie.

    Zdaniem Kicińskiego klienci zwracają uwagę nie tylko na to, gdzie mogą walutę najtaniej kupić lub najdrożej sprzedać.

     – Klienci też poszukują wśród kantorów zaufania – wyjaśnia. – Jest to rynek technologiczny, rynek internetowy, w którym poza ceną, która jest jednym z kluczowych czynników, także poziom zaufania gra kluczową rolę.

    Obecnie nie ma w prawie definicji kantoru internetowego, a więc działają one według tych samych przepisów, które regulują rynek tradycyjnych kantorów. Każda taka firma musi być wpisana przez prezesa NBP do Rejestru Działalności Kantorowej, a właściciele i pracownicy muszą być niekarani.

     – Dziś kantor internetowy to jest dostarczenie waluty w najkrótszym możliwym czasie po najniższych kosztach. W zasadzie zgoda NBP na działalność kantorową obejmuje praktycznie ten sposób. Natomiast różne są sposoby dostarczania i wykonywania tej usługi – mówi Kiciński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.