Newsy

Mieszkania w odnowionych kamienicach w Warszawie coraz popularniejsze. Ceny poniżej rynkowej średniej

2015-02-27  |  06:35

Na warszawskim rynku wtórnym pojawia się coraz więcej mieszkań w odnowionych kamienicach. Zainteresowanie jest duże, bo lokal po praskiej stronie Wisły można kupić już za 6-7 tys. zł za metr, co w Warszawie jest atrakcyjną kwotą. Podaż na rynku utrzymuje się, bo w stolicy jest nawet 14 tys. nieruchomości, które wrócą w najbliższych latach do swoich dawnych właścicieli.

 Koszt takich mieszkań mieści się w okolicy średnich cen transakcyjnych w Warszawie, a często poniżej tych średnich, w przedziale pomiędzy 6 a 7 tys. zł za metr kwadratowy – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Tylec, prezes zarządu 2C Partners, spółki specjalizującej się w skupowaniu i rewitalizacji kamienic.

Tylko w 2014 r. firma 2C Partners sprzedała 41 lokali, co dało spółce ponad 9,5 mln zł przychodów i 4,9 mln zł zysku netto. Potencjał rozwoju tego rynku jest bardzo duży, bo w Warszawie z uwagi na uwarunkowania historyczne starych kamienic, które będą wracały do dawnych właścicieli, jest ok. 14 tysięcy. To właśnie stolica jest głównym rynkiem dla tego typu nieruchomości, choć 2C Partners prowadzi również inwestycje w Gliwicach i Sopocie. Tylec podkreśla, że Warszawa jest najbardziej atrakcyjnym rynkiem nie tylko ze względu na dostępność starych kamienic, lecz także z uwagi na dużą płynność i łatwość wyjścia z inwestycji. Z uwagi na zaangażowanie w stolicy, spółka wstrzymuje się z rozwojem na innych rynkach. Najczęściej kupuje lokale od spadkobierców dawnych właścicieli.

Tylec zwraca jednak uwagę na to, że tego typu lokale interesują specyficzną grupę nabywców.

Są to ludzie, którzy szukają pewnego klimatu, którzy nie kupiliby lokalu od dewelopera, nie lubią nowych budynków i szukają czegoś na rynku wtórnym. Po pewnym czasie poszukiwania okazuje się, że albo te lokale w kamienicach są zniszczone, albo same budynki. Przychodzą więc do nas, dlatego że tu mogą znaleźć odnowiony lokal w odnowionym budynku – wyjaśnia Tylec.

Inwestycje w tego typu nieruchomości są związane z kilkoma utrudnieniami. Poza złym stanem technicznym wiele budynków ma nieprecyzyjnie ustaloną sytuację prawną. Dlatego przed sprzedażą klientom 2C Partners musi przeprowadzić odpowiednie przekształcenia własnościowe oraz remonty, a często rozbudowę. Dopiero potem budynek jest dzielony na pojedyncze lokale i sprzedawany na rynku wtórnym.

Ten biznes wymaga unikalnych kompetencji. Działamy z dosyć nietypowymi partnerami. Kupujemy od osób fizycznych, spadkobierców, osób, które nie do końca potrafią, nawet jeśli by chciały, wykorzystać potencjał posiadanej nieruchomości. Nabywamy budynek z różnymi problemami. To są różnego rodzaju problemy prawne, techniczne, również często nabywamy je z najemcami. Musimy umieć rozwiązać te problemy, porozumieć się ze spadkobiercami, najemcami i podwykonawcami – wylicza Tylec.

Dodaje, że największym problemem dla 2C Partners jest nieprzewidywalność administracji państwowej. Otrzymanie pozwolenia na budowę i warunków zabudowy może trwać bardzo długo.

Jeżeli te procesy byłyby usprawnione, uproszczone, to na pewno każdy biznes związany z budową, z architekturą prowadziłoby się dużo prościej – ocenia Tylec.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.