Newsy

Janusz Grobicki: Taki wzrost bezrobocia to nie powód do niepokoju

2011-12-22  |  17:45
Wszystkie newsy
Mówi:Dr Janusz Grobicki
Firma:Centrum im. Adama Smitha

Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 12,1 proc. To o 0,3 pkt. proc. więcej niż w październiku.

Zdaniem Janusza Grobickiego z Centrum im. Adam Smitha, taki wzrost bezrobocia to efekt czynników sezonowych, więc nie ma powodów do obaw.

- Licząc to bezrobocie w porównaniu do innym gospodarek Unii Europejskiej, Polska nie jest już na szarym końcu. U nas sytuacja na rynku pracy jest względnie dobra – nie ma powodów do szerzenia jakiegokolwiek niepokoju związanego z tym sezonowym wzrostem bezrobocia - podkreśla Janusz Grobicki.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, liczba zarejestrowanych bezrobotnych wyniosła pod koniec listopada blisko 1 milion 915 tysięcy. Ale zdaniem ekonomistów rzeczywista liczba ludzi bez pracy jest mniejsza. Za tę różnicę odpowiada rozbudowana w Polsce szara strefa.

- Niektórzy obliczają, że jest to 29,3% PKB, inni że 25%, niektórzy że 15%, więc sporo miejsc pracy nie jest ujawnianych w oficjalnych statystykach - przekonuje Janusz Grobicki.

I dodaje, że wprowadzenie kolejnych obciążeń dla przedsiębiorców, jak podniesienie składki rentowej, może jeszcze szarą strefę powiększyć.

- Być może przykręcenie śruby podatkowej, obciążanie przedsiębiorców dodatkowymi kosztami z tytuły wzrostu parapodatków, skłania ich do tego, że oficjalnie mniej będzie ofert, mniej ludzi będzie oficjalnie pracować, co nie oznacza, że automatycznie więcej osób straci swoje źródło utrzymania. Nadmierna regulacja zawsze wiąże się z rozwojem szarej strefy - przypomina Grobicki.

 

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.