Newsy

Japońskie firmy dzięki Polsce chcą zdobywać rynki Europy Wschodniej

2014-07-18  |  06:50

Nie tylko duży rynek zbytu i wzrost gospodarczy przyciągają japońskie firmy do Polski. To również możliwość ekspansji na rynki regionu Europy Wschodniej jest dla Japończyków atrakcyjna. Największe szanse na wzajemne inwestycje Polski i Japonii są w sektorach energetycznym, finansowym, zdrowotnym i IT. Zainteresowanie japońskich inwestorów budzą także innowacje z naszego kraju, takie jak grafen.

Współpraca gospodarcza między Polską a Japonią ma ogromny potencjał – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jun Arima, dyrektor generalny JETRO London (Japan External Trade Organisation).

Jun Arima podkreśla, że Polska jest dla japońskich firm bardzo atrakcyjnym rynkiem zarówno ze względu dużą liczbę ludności, jak i położenie geograficzne. Inwestycje w Polsce mogą być początkiem ekspansji na całym region Europy Wschodniej, w tym także na dużych rynkach Ukrainy i Rosji.

Możliwości współpracy polsko-japońskiej rosną m.in. dzięki porozumieniu podpisanemu kilka miesięcy temu pomiędzy Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych i JETRO. Z założenia ułatwia ono przedsiębiorcom zainteresowanym wspólnymi inwestycjami poruszanie się na partnerskim rynku. Szanse stwarzają również trwające negocjacje umów o partnerstwie gospodarczym i wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską i Japonią. Negocjacje umowy EPA/ FTA (Economic Partnership Agreement/ Free Trade Agreement) rozpoczęły się w marcu 2013 r., a pod koniec czerwca br. miała miejsce już szósta runda rozmów.

Kiedy negocjacje dobiegną końca, pojawi się ogromna szansa dla wspólnych inwestycji Japonii i UE, włączając w to Polskę – podkreśla Arima. – Mówimy o wielu perspektywicznych obszarach do inwestowania, takich jak branża energetyczna i zdrowotna, IT, sektor finansowy i wiele innych.

Dodaje, że choć bariery językowe i kulturowe mogą utrudnić współpracę na początku, nie powinny jej uniemożliwić. Podkreśla, że firmy, które chcą inwestować, pokonują te przeszkody. Mogą też liczyć na wsparcie organizacji, takich jak choćby rządowe japońskie JETRO, które mogą np. udostępnić biura na początek działalności, pomóc z informacjami lub konsultacjami.

Arima zauważa także, że duży potencjał współpracy tkwi w innowacyjności polskich i japońskich przedsiębiorców. Japonia uchodzi za jeden z najbardziej innowacyjnych krajów świata, a nad Wisłą także nie brakuje ciekawych rozwiązań. Arima zwraca uwagę na technologię grafenu, sprzedawanego m.in. przez należącą do KGHM-u i Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę Nanocarbon.

Pojawiło się sporo możliwości współpracy pomiędzy polskimi i japońskimi firmami w zakresie innowacji oraz badań i rozwoju. Wierzę, że wiele polskich firm przygląda się obecnie rynkom zagranicznym, żeby się jednak na nich rozwinąć, firmy muszą na początku popracować nad zwiększeniem produktywności i innowacjami. Myślę, że wiele polskich firm już to robi – ocenia Arima.

Zgodnie z wypowiedzią Janusza Piechocińskiego, wicepremiera i ministra gospodarki, w Polsce działa obecnie niemal 300 firm z Japonii, które łącznie dają w naszym kraju pracę ok. 40 tys. osób. Obroty handlowe wyniosły w pierwszym kwartale br. ponad 2,8 mld zł, z czego większość (2,2 mld zł) stanowił polski import.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.