Newsy

Jeden z największych projektów informatycznych bliski roztrzygnięcia

2012-02-13  |  06:20
Mówi:Dariusz Daniluk
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Bank Gospodarstwa Krajowego
  • MP4

    Bank Gospodarstwa Krajowego zmienia centralny system informatyczny. Pod koniec stycznia został ogłoszony przetarg na firmę, która wdroży i będzie serwisować nowy system. Oferenci mają czas do 20 lutego.

    Centralny System Bankowy dla BGK wymaga innych rozwiązań niż w tradycyjnym banku.

     - Centralny System Bankowy jest technologicznym warunkiem sprawnego i efektywnego działania. W przypadku Banku Gospodarstwa Krajowego jest to szczególnie trudne, bo nasza działalność bankowa, jest w części standardowa, ale w części, poprzez funkcje zlecone przez państwo, programy rządowe czy poprzez sprawy związane z obsługą środków unijnych jest zupełnie inna niż w uniwersalnym banku - podkreśla Dariusz Daniluk, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

    Procedura przetargowa wydłuży proces zmiany systemu. Na razie prezes banku nie chce wypowiadać się o możliwym terminie wdrożenia CSB.

     - Potencjalnym problemem wynikającym ze sformalizowania tych procedur jest wydłużenie procesów w czasie. Myślę, że za trzy miesiące będę mógł dokładnie powiedzieć, po rozpoznaniu ofert, które do nas wpłyną, jaka data kompletnego wdrożenia Centralnego Systemu Bankowego w BGK, w banku państwowym, jest datą realna - mówi Dariusz Daniluk.

    Przetarg realizowany jest w formie dialogu konkurencyjnego. Bank planuje zaprosić do niego pięciu wykonawców. Mają jeszcze tydzień na złożenie ofert. Kontrakt musi być zrealizowany w ciągu 5 lat. Jego wartość można szacować na kilkadziesiąt milionów złotych. Według przedstawicieli BGK będzie to jeden z największych projektów informatycznych w Polsce w najbliższych latach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.