Newsy

Jedynie 18 proc. Polaków planuje całoroczne wydatki. Największym obciążeniem dla budżetu są remonty i wakacyjne wyjazdy

2019-01-08  |  06:30
Mówi:Karolina Łuczak
Funkcja:kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej
Firma:Provident Polska
  • MP4
  • Styczeń to dobry moment na zaplanowanie wydatków na cały rok. W Polsce robi tak jednak zaledwie 18 proc. osób – wynika z Barometru Providenta. Ponad 40 proc. wskazuje, że największym obciążeniem dla domowego budżetu będą bieżące wydatki. Blisko co trzecia osoba zastanawia się, jak sfinansuje wakacyjny wyjazd, a 26 proc. – remont domu. Ponad połowa planujących już tegoroczne wydatki pokryje je ze swoich oszczędności, a 10 proc. już teraz myśli o pożyczce w banku lub instytucji finansowej.

    – W ramach badania Barometr Providenta zapytaliśmy Polaków o ich plany związane z wydatkami w nowym, 2019 roku. Zakładamy, że większą część naszego budżetu pochłoną wydatki bieżące. 42 proc. ankietowanych mówi, że głównie na ten cel będzie przeznaczało środki. Niestety, jedynie 18 proc. badanych planuje wydatki z dużym wyprzedzeniem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

    Z Barometru Providenta wynika, że dla osób, które planują wydatki na cały rok, wyzwaniem będzie pokrycie kosztów remontu (17 proc.). Na odświeżenie mieszkania i domu wydadzą średnio 11,6 tys. zł. Dla 13 proc. trudne dla ich portfela będą wakacyjne wyjazdy, które będą kosztować ok. 3,6 tys. zł. Im starsze osoby, tym mniej planują przeznaczyć na ten cel.

    – Osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia planują na wakacje wydać już nie 3,6 tys. zł, ale ponad 4 tys. zł. Podobne wnioski płyną z badań, jeżeli mówimy o zakupie nowych samochodów. Taki wydatek planuje około 9 proc. wszystkich ankietowanych. Młodzi na ten cel chcą przeznaczyć około 42 tys. zł, natomiast ich rodzice, osoby powyżej 45. roku życia – 35 tys. zł – wskazuje Karolina Łuczak.

    Średnio 1,8 tys. zł Polacy planują przeznaczyć w tym roku na sprzęt RTV i AGD, a 17 proc. w finansowych planach uwzględnia też wydatki na zdrowie – ok. 1,5 tys. (w przypadku osób w wieku 45–59 lat – ok. 2,2 tys. zł). Niewiele mniej osób zabezpiecza środki na spłatę kredytu (średnio 19 tys. zł) i na przygotowanie Bożego Narodzenia (ok. 660 zł), a kilka procent planuje w tym roku zakup domu czy wydatki związane z weselem.

    – Połowa ankietowanych chce oszczędzać. 10 proc. będzie się posiłkowało kredytem w banku bądź w instytucji pożyczkowej. Kolejne 10 proc. zwróci się o wsparcie u rodziny i znajomych. Młode osoby częściej będą skłonne zaciągać kredyty. Ok. 14 proc. badanych wskazuje, że chętniej zwróci się o pomoc do najbliższych, a 13 proc. do instytucji finansowych – mówi ekspertka Providenta.

    Z badania wynika też, że coraz więcej Polaków optymistycznie patrzy na swoje finanse. Połowa respondentów oczekuje poprawy swojej sytuacji materialnej, a co czwarty uważa, że nic się zmieni. Optymizm widać zarówno w zaplanowanych wydatkach, jak i kwotach, które zamierzamy wydawać.

    – Warto jednak pamiętać o tym, że wszelkie wydatki najlepiej planować zdecydowanie wcześniej. Fakt, że 18 proc. Polaków planuje większe wydatki finansowe, nie jest zbyt optymistyczny. Bierzmy cały rok pod uwagę, nie róbmy zakupów, bo jest superokazja, tylko zastanówmy się, czy faktycznie potrzebujemy tego konkretnego sprzętu akurat w tym momencie i czy możemy sobie na to pozwolić, czy będziemy mieć środki na opłacenie rachunków i innych zobowiązań – apeluje Karolina Łuczak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.