Mówi: | Jeremi Mordasewicz |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Jeremi Mordasewicz: nie da się jednocześnie organizować demonstracji i prowadzić negocjacji
– Nie da się jednocześnie mobilizować społeczeństwa do masowych demonstracji, do wyjścia na ulice i przyznać, że prowadzi się dialog społeczny – uważa Jeremi Mordasewicz, ekspert Konfederacji Lewiatan. W ten sposób ocenia zachowanie związków zawodowych w ostatnich tygodniach. Jego zdaniem zaprzestanie pod koniec czerwca przez związki udziału w Komisji Trójstronnej jest niekorzystne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.
Zdaniem eksperta niemożliwe jest jednoczesne nakłanianie do masowych demonstracji i prowadzenie dialogu społecznego.
– To są działania ze sobą sprzeczne – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jeremi Mordasewicz, ekspert Konfederacji Lewiatan. – A skoro związki podjęły już decyzję o manifestacjach wrześniowych, to dzisiaj nie zechcą, tak czy inaczej, siąść do rozmów.
Dodaje, że za zerwanie rozmów w ramach Komisji Trójstronnej pod koniec czerwca odpowiadają wyłącznie związki zawodowe. Jego zdaniem decyzje zapadające w Komisji Trójstronnej zwykle nie są w pełni korzystne dla żadnej ze stron: ani przedstawicieli pracodawców, ani pracowników.
– Były takie sytuacje, w których związki dostawały „prezenty” od rządu większe niż my tego chcieliśmy, np. kilkunastoprocentowy wzrost wynagrodzenia minimalnego w ciągu zaledwie jednego roku, znacznie szybszy niż wzrost wydajności pracy – mówi Mordasewicz.
Podkreśla, że nie powinno to jednak stanowić pretekstu do zrywania rozmów.
Podczas wczorajszego posiedzenia Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego związkowcy podtrzymali decyzję o zawieszeniu udziału w pracach.
NSZZ "Solidarność", Forum Związków Zawodowych i Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych planują rozpoczęcie demonstracji 11 września. Mają potrwać co najmniej cztery dni. Po wielkim przemarszu ma zostać rozbite miasteczko namiotowe pod Sejmem. Związkowcy mają protestować m.in. przeciwko zmianom w kodeksie pracy, które wydłużają okres rozliczeniowy pracy z 4 do 12 miesięcy. Usunięcie tego zapisu jest jednym z warunków powrotu związków do rozmów.
Pracodawcy zaapelowali do centrali największych związków zawodowych, by wrócili do negocjacji, na razie bez udziału strony rządowej, czyli nie w ramach Komisji Trójstronnej.
Czytaj także
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-05-10: Rafał Zawierucha: Nie ma nic piękniejszego w życiu niż posiadanie dziecka. Uwielbiam wracać do domu do moich cudownych dziewczyn i spędzać z nimi czas
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
- 2024-04-25: Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-03: Naukowcy obalają mit rozrywkowego singla do wzięcia. Osoby niepozostające w związku wykazują się mniejszym ekstrawertyzmem niż te w relacji
- 2024-02-26: Firmy w coraz większym stopniu dbają o dobre samopoczucie pracowników. Sposobem na jego poprawę może być ustanowienie dnia przyjemności w pracy
- 2024-02-20: Maja Sablewska: Odsunęłam się od świata show-biznesowo-plotkarskiego. Już nic mnie nie rozprasza w drodze do celu
- 2024-03-04: Wpływ robotyzacji na rynek pracy będzie bardziej widoczny w ciągu dekady. To dobry czas na zaplanowanie zmian w systemie edukacji i zabezpieczenia społecznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.