Mówi: | Piotr Kuczyński |
Funkcja: | Główny analityk |
Firma: | Xelion. Doradcy finansowi |
Jeśli nadpłacić kredyt to 31 grudnia?
Wiadomo, że na dobrych notowaniach złotego ostatniego dnia roku rządowi zależy jak nigdy i będzie bronił kursu polskiej waluty za wszelką cenę. Skorzystać mogą na tym kredytobiorcy.
Jeżeli chodzi o naszą walutę to kluczowy jest 31 grudnia. Dlatego, że chodzi o to aby nie przekroczyć tego zadłużenia 55 procent w stosunku do PKB. Tutaj ważny jest w szczególności kurs euro do złotego. Bo nasze zadłużenie może spowodować, że przekroczymy ten drugi próg ostrożnościowy - wyjaśnia Piotr Kuczyński, główny analityk Xelion Doradcy Finansowi.
Część polskiego długu to dług zagraniczny, wyrażony w walutach obcych i przeliczany po kursie z 31 grudnia. Jeśli kurs byłby niekorzystny, dług publiczny mógłby przekroczyć kolejny próg ostroznościowy. Stąd ostatnie interwencje Banku Gospodarstwa Krajowego i Narodowego Banku Polskiego.
Nie wiemy jaki jest poziom graniczny. Mówiło się o 4,50 zł za Euro, teraz mówi się 4,70 zł – tego nie wiemy. Wiemy jedno. W ostatnich dwóch tygodniach roku płynność na rynkach jest niewielka i wtedy prawdopodobnie NBP i BGK będą mogły zrobić, co będą chciały… Czyli ustawić sobie kurs, który będzie im odpowiadał i który doprowadzi do nieprzekroczenia tych 55 procent.
Może być to dobry moment dla kredytobiorców planujących nadpłatę kredytu, bo prawie pewne, że tego dnia kurs będzie korzystny. W ostatnich tygodniach minister finansów Jacek Rostowski unika odpowiedzi na pytanie, jakiego kursu ostatniego dnia w roku będzie bronił. Jeszcze we wrześniu wspominał, że satysfakcjonujący byłby kurs 4,35 zł za euro. Teraz wiadomo, że dług publiczny przekroczy 55% PKB na pewno przy kursie 4,70 zł za jedno euro.
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-01-09: Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych
- 2023-12-27: Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej. Prowzrostowe reformy mogłyby przyspieszyć ten pościg nawet o ćwierć wieku
- 2023-12-18: Polska chemia na światowym poziomie. Kreowane przez nią innowacje są niezbędne dla przemysłu
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-09-28: Negatywne nastroje wśród polskich przedsiębiorców. W firmach skończyły się rezerwy na inwestycje
- 2023-09-07: Ekonomiści zaniepokojeni tempem zadłużania się kraju. Koszty obsługi długu należą do najwyższych w UE
- 2023-09-14: Rektorzy uczelni ekonomicznych: Czas oprzeć rozwój gospodarki na nauce i innowacjach. Każda zainwestowana w ten cel złotówka zwraca się nawet 13 razy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.