Newsy

J.Piechociński: Produkcja cydru rozwiązała częściowo problem polskich sadowników po wprowadzeniu embarga rosyjskiego. Jego sprzedaż dynamicznie rośnie

2015-07-01  |  06:55
Mówi:Janusz Piechociński, wicepremier, minister gospodarki
Robert Ogór, prezes AMBRA S.A., producenta Cydru Lubelskiego
  • MP4
  • Rośnie spożycie cydru w Polsce. W ubiegłym roku konsumenci wypili ponad 9 mln litrów, w 2013 roku były to zaledwie 2 mln. W tym roku branża spodziewa się jeszcze większej dynamiki wzrostu. To szansa dla polskich sadowników, którzy ucierpieli na rosyjskim embargu. Eksperci zwracają jednak uwagę, że konieczne są zmiany w ustawie winiarskiej, a produkcja i sprzedaż cydru powinna być silnie powiązana z polskimi jabłkami, a napój powinien powstawać bezpośrednio z soku z jabłek, a nie przemysłowego koncentratu.

    Poprzez upłynnienie jabłek na napoje, w tym także na cydr, w znacznej mierze rozwiązaliśmy kłopot związany z dramatem polskiego sadownictwa w związku z embargiem na polskie owoce i warzywa na rynek rosyjski. Przypomnę, że 54 proc. eksportu polskiego jabłka z 3,5 mln ton zbiorów w 2013 roku trafiło właśnie do Rosji – mówi agencji Newseria Biznes Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

    W 2013 roku do Rosji trafiło 677 tys. ton polskich jabłek, ponad połowa całego eksportu tych owoców. W 2014 było to dwie trzecie tej ilości. Przeznaczenie owoców na inne rynki oraz do przetwarzania na nowe produkty, takie jak cydr, pozwoliło ograniczyć straty sadowników pomimo embarga. Jednak brak w ustawie winiarskiej precyzyjnych zapisów dotyczących produkcji cydru, analogicznych do produkcji wina powoduje, że produkt ten musi konkurować z tańszymi wyrobami z koncentratu, a nie ze świeżych jabłek.

    Polacy w ostatnich latach polubili smak cydru. W 2013 roku spożycie wyniosło 2 mln litrów, w ubiegłym roku było to już przeszło 9 mln. Jeszcze lepiej może być w tym roku. W ocenie branży można spodziewać się podwojenia wyników sprzedaży, a w ciągu 5 lat rynek cydru może sięgnąć 80 mln litrów. Polska jest jedną ze światowych potęg pod względem produkcji jabłek. Ponad 3 mln ton to tyle, ile wynoszą zbiory winogron w Hiszpanii. Zostało jednak sporo do zrobienia, bo konsumpcja cydru per capita wynosi w Polsce jedynie 0,25 l, podczas gdy dla porównania w Litwie to 5,7 l, a w Anglii ponad 20 litrów.

    Mamy sporo europejskiego cydru, który już od lat jest na rynku, ma duży potencjał zbytu i produkcji. Polski cydr jest dopiero na początku tej drogi. Istotna jest także technologia opakowań, uruchamianie cydru w puszkach, po stronie przedsiębiorców jest jeszcze wiele do zrobienia. Ale jestem przekonany, że w najbliższych latach polski cydr będzie zwiększał swój potencjał wytwórczy i będą to nie kilku, ale kilkudziesięcioprocentowe zmiany – ocenia Piechociński.

    Dlatego sadownicy i producenci cydru postulują, by powiązać w ustawie jego produkcję z polskimi sadownikami i owocami. Wówczas polski cydr może stać się także towarem eksportowym. Istotne jednak, by napój był produkowany w sposób naturalny, tak by każdy region, z którego pochodzi dany owoc, charakteryzował się innym smakiem. Tylko w ten sposób, jak przekonują autorzy pomysłu, polscy sadownicy mogą zaistnieć na międzynarodowym rynku.

    Najlepszym przykładem są wina. To produkt, w którym z definicji prawa międzynarodowego dopuszczana jest jedynie produkcja bezpośrednio ze świeżo wyciśniętego soku ze świeżych winogron. To wpływa na różnorodność oraz wyjątkowość tego napoju, jego nieprzemysłowość. I właśnie w tym pojęciu i w tych warunkach nieprzemysłowości cydru tkwi pierwszy warunek realizacji wizji polskiego cydru – przekonuje Robert Ogór, prezes Ambry, producenta Cydru Lubelskiego.

    Przekonuje, że będzie to możliwe dopiero wówczas, gdy zmieniona zostanie ustawa winiarska. Powinien w niej znaleźć się zapis nakazujący produkcję w sposób naturalny. W przypadku winiarskich potęg wino zostało ustawowo powiązane z surowcem, a to pozwala chronić uprawy i całą infrastrukturę.

    Wspieramy tę ideę polskiego cydru, apelując o zmianę ustawy winiarskiej. Cydr jest produktem winiarskim, pochodzi z fermentacji jabłek i soków jabłkowych i na wzór wina cydr powinien być powiązany, również ilościowo z jabłkiem. Mam na myśli przede wszystkim ograniczenie wpływu na polski rynek cydrów produkowanych z koncentratów – tłumaczy Ogór.

    Przekonuje, że wyniki badań konsumenckich Ambry pokazują, że dla konsumentów najważniejszy jest naturalny, owocowy smak i polskie pochodzenie produktu. Według niego warto wykorzystać ten trend, a w ustawie zamieścić takie zapisy, które wzmocnią rodzimą produkcję.

    Symbioza i równanie: tyle cydru, ile jabłek, funkcjonuje wtedy, kiedy produkujemy cydr ze świeżych soków – wskazuje prezes. – Jeżeli nie będzie w ustawie zbudowanej definicji cydru, który ma szansę stać się produktem regionalnym, charakterystycznym dla określonych walorów naszego bogactwa narodowego, jakim jest jabłko, to oczywiście też nie będzie produktu, z którym będziemy mogli wyjść na zewnątrz – podkreśla.                                   

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.