Mówi: | Kpt. Tomasz Cichocki |
Funkcja: | Żeglarz |
Kapitan Tomasz Cichocki chce powtórzyć samotny rejs dookoła świata
Tomasz Cichocki został żeglarzem 2012 roku. Za samotny rejs dookoła świata na jachcie „Polska Miedź” odebrał najwyższe tego typu wyróżnienie, czyli Srebrny Sekstant. Mimo problemów technicznych i zdrowotnych udało się przepłynąć trasę w 10 miesięcy. Jesienią żeglarz chce powtórzyć wyczyn, tym razem bez zawijania do portu.
– Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem, to chciałbym w tym roku na przełomie września i października popłynąć jeszcze raz tą trasą: bardziej profesjonalnie, przygotowany, bardziej zawodowo i tym razem bez zawijania do portu – zdradza Agencji Informacyjnej Newseria swoje plany kapitan Tomasz Cichocki.
Kapitan Cichocki na jachcie „Polska Miedź” wypłynął w swój poprzedni rejs 1 lipca 2011 roku z portu we francuskim Breście Już ta wyprawa z założenia miała się odbyć bez postojów w porcie.
– Był jeden taki moment, kiedy musiałem przerwać rejs, żeby dopłynąć do Portu Elizabeth. To była bardziej depresja, trudno nazwać to najtrudniejszym momentem, bo nawigacyjnie nie było to nic trudnego – mówi Tomasz Cichocki.
Rejsu jednak nie można nazwać łatwym. Podczas ponad 300 dni żeglarza nie rozpieszczała pogoda, nie brakło też problemów technicznych i ze zdrowiem. Przez kilkadziesiąt dni, tuż przed powrotem w maju 2012 roku, w ogóle nie było z nim kontaktu.
– Dziś zupełnie inaczej to widzę niż jak to być może było na rejsie. Zostały mi same dobre wspomnienia – zapewnia kapitan. – Każda mila jest satysfakcją. Płynąłem na stosunkowo małym jachcie, dedykowanym do innych celów, w związku z tym każdy dzień, każda przebyta mila, każdy przetrwany huragan to była satysfakcja.
Kapitan Tomasz Cichocki w piątek odebrał najwyższe wyróżnienie dla żeglarza. Uhonorowano go Srebrnym Sekstantem. Jego wyprawą otrzymała I Nagrodę Honorową w kategorii „Rejs Roku 2012”. Podczas uroczystości w Dworze Artusa w Gdańsku otrzymał nagrody z rąk ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomira Nowaka.
– To jest wspaniała nagroda. Po pierwsze dlatego, że otrzymana z rąk zawodowców najwyższej klasy. To jest nie do przecenienia. Z drugiej strony, ta nagroda jest sygnałem do dalszej determinacji, do walki zarówno z oceanem, jak i z samym sobą, o realizację własnych marzeń. To się świetnie tutaj zgrało – powiedział po odebraniu nagrody laureat.
– Cieszę się, że ta nagroda trafia w tak godne ręce, bo kapitan Cichocki jest bardzo znany w rodzinie żeglarskiej, utytułowany, ma świetną pozycję, to, czego dokonał w ubieglym roku jest rzeczywiście imponujące. 312 dni samotnego rejsu, nie bez problemów. 42 dni bez łączności, nikt nie wiedział, co się z nim dzieje, więc cała rodzina żeglarska wstrzymywała oddech. I udało się. To jest jego wielki osobisty sukces, nie tylko spełnione marzenie – powiedział Newserii minister Sławomir Nowak.
Najwyższe trofea żeglarskie rozdano po raz 43. W gronie wyróżnionych znaleźli się m.in. kapitan Tomasz Szewczyk za wyprawę z Wysp Kanaryjskich, przez Amerykę Połudnową aż do mety w Lizbonie, oraz kapitan Maciej Orczykowski za rejs z Gdyni do Islandii na ponad 40-letnim jachcie Drosomak, którzy zostali wyróżnieni nagrodami w kategorii „Rejs roku 2012”. Kapituła konkursowa brała pod uwagę 17 różnych wypraw.
– Cieszę się, bo widać, że żeglarstwo w Polsce się rozwija. Jest coraz więcej młodych kapitanów i cieszę się, że tę zmianę pokoleniową też widać i że tradycja Polski morskiej nie ginie. Liczę na to, że w miarę bogacenia się kraju i rozwijania się polskich firm, będzie coraz więcej firm chętnych sponsorować żeglarstwo, bo to jest bardzo prestiżowy sport, ale i bardzo kosztowny – podkreślił minister.
Sponsorem rejsu kapitana Cichockiego na jachcie „Polska Miedź” był m.in. KGHM.
Czytaj także
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.