Newsy

KGHM: w najbliższej przyszłości nie będzie nowych przejęć. Spółka przeznaczy 6 mld zł na inwestycje rzeczowe

2013-03-13  |  06:40

KGHM przeznaczy w ciągu najbliższych dwóch lat 6 miliardów złotych na inwestycje rzeczowe w Polsce. Budżet ten nie uwzględnia projektów zagranicznych. Największy z nich to prace nad uruchomieniem bogatego w miedź i inne surowce złoża Sierra Gorda w Chile. Wiceprezes koncernu zapowiada, że na razie KGHM nie planuje kolejnych przejęć.

6 mld zł zostanie przeznaczonych przede wszystkim na duże projekty, które już są w trakcie realizacji. Główne zadanie to udostępnienie nowego złoża Głogów Głęboki Przemysłowy.

– To jest też realizacja dużych projektów w hucie, czyli skończenie remontu i modernizacji w Głogowie II, oraz przede wszystkim budowa właściwie nowej huty w Głogowie I, czyli budowa pieca zawiesinowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.

Inwestycja, warta ponad 2 mld zł, ma się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch lat.

KGHM Polska Miedź realizuje wiele inwestycji odtworzeniowych, rozwojowych oraz dostosowawczych zapewniających zdolności produkcyjne na stałym poziomie.

– To jest cały pakiet potężnych inwestycji. W roku 2012 zrealizowaliśmy 650 projektów. Wszystkie przedsięwzięcia dotyczyły ciągu technologicznego – wyjaśnia Dorota Włoch. – Oczywiście myślimy i przygotowujemy projekt, dotyczący gazu z łupków oraz inne, które są na wczesnym etapie rozważania.

Prace nad tzw. sojuszem łupkowym, zawartym w lipcu ub.r. przez KGHM, PGNiG, PGE, Tauron i Eneę, wciąż trwają. Spółki porozumiały się w sprawie kolejnego przedłużenia terminu na ustalenie szczegółów współpracy przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Mają na to czas do 4 maja 2013 roku.

Osobny budżet na projekty zagraniczne

Inwestycje zagraniczne KGHM finansowane są z osobnych budżetów. Największą z nich jest projekt wydobycia miedzi w chilijskim Sierra Gorda, w którym KGHM – na skutek przejęcia kanadyjskiej Quadry – ma 55 proc. udziałów. Zgodnie z planem powinien ruszyć w połowie przyszłego roku.

Jak podkreśla Dorota Włoch, w najbliższym czasie koncern nie planuje kolejnych przejęć, choć uważnie przygląda się okazjom, które pojawiają się na rynku.

– Następnym projektem, który w najbliższym czasie rozpocznie się to Afton Ajax, potem projekt Victoria [Kanada] – mówi wiceprezes spółki. – Dzisiaj natomiast nie pracujemy nad żadnym dużym przejęciem. Cały czas realizujemy strategię patrząc na ten rynek i analizujemy wszystkie projekty, które nas interesują, czyli te które spełniają przyjęte przez nas strategiczne kryteria – wyjaśnia.

Uruchomienie dwóch nowych projektów zaplanowane jest na 2016 rok. To 2018 roku KGHM International przeznaczy na inwestycje zagraniczne 20 mld zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.