Mówi: | Jacek Kapica |
Funkcja: | Szef Służby Celnej |
Kibice nie muszą bać się kolejek na granicach
Służby celne również przygotowują się do Euro 2012. Zapewniają, że przekroczenie granicy będzie przebiegało sprawnie, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa kibiców.
Wspólna kontrola polskich i ukraińskich celników, ekspresowe tempo odprawy czy odprawy o umówionej godzinie. To pomysły Służby Celnej na usprawnienie ruchu na granicach podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
- Granica przyjazna dla kibiców w naszym wydaniu to obsługa podróżnego w jednym miejscu. To również zielone pasy Euro 2012, specjalny tryb odpraw autokarów poprzez booking na konkretną godzinę. To w końcu skrócone odprawy na lotniskach czy odprawy w trakcie jazdy pociągiem - wylicza Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej.
Polskie służby przeszkoliły kilkuset funkcjonariuszy, przeprowadziły również ćwiczenia ze Strażą Graniczną i celnikami z Ukrainy. Braków kadrowych podczas Euro 2012 na pewno nie będzie.
- Jesteśmy zdeterminowani, żeby zapewnić pełną obsadę kadrową i 10 proc. rezerwy w tym czasie na przejściach granicznych - mówi Jacek Kapica.
Polskie służby szacują, że podczas Mistrzostw do kraju przyjedzie nawet milion obcokrajowców. Wzmożony ruch spodziewany jest również na przejściach z Ukrainą. Dlatego tu ułatwieniem mają być specjalne zielone pasy Euro 2012.
- One już funkcjonują na granicy z Ukrainą dla ułatwienia przekraczania granicy przez kibiców przyjeżdżających do nas z Okręgu Kaliningradzkiego czy z Rosji przez Białoruś - zapewnia Kapica.
Skorzystanie z takiego pasa jest możliwe w przypadku, gdy podróżny przekracza granicę bez towarów podlegających obowiązkowi zgłoszenia celnego.
- Całość naszych przygotowań ma na celu zapewnienie maksymalnego komfortu osób, które odwiedzą nasz kraj podczas Euro 2012 tak, aby wydarzenia emocjonalne były związane z wydarzeniem sportowym, a nie pobytem na granicy - podkreśla Jacek Kapica.
Czytaj także
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-09: Bezpieczeństwo w polskich szpitalach pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to zarówno pacjentów, jak i personelu medycznego
- 2024-01-18: System ochrony zdrowia w dużej mierze podtrzymują lekarze w wieku emerytalnym. Jakość nowo powstających kierunków medycznych pozostawia wiele do życzenia
- 2024-01-02: Pesymistyczne perspektywy dla szpitali na 2024 rok. Ich finanse mocno obciąża wzrost wynagrodzeń personelu medycznego
- 2023-12-15: Problem nielegalnej migracji do UE znów się nasila. Statystyki najwyższe od 2016 roku
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-12-19: Ochrona zdrowia stopniowo wkracza na zieloną ścieżkę. Barierą jest brak dedykowanych budżetów i odpowiednich przepisów
- 2023-11-02: Kolejki do lekarzy w Polsce coraz dłuższe. Średnio co czwarty Polak deklaruje niezaspokojone potrzeby zdrowotne
- 2023-08-08: Opiekunowie medyczni czekają na uregulowanie zawodu. Ich sytuacja zawodowa na razie pod znakiem zapytania
- 2022-12-15: Polskie szpitale chcą być zielone. Podejmują działania ograniczające swój wpływ na środowisko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.