Newsy

KNF: Deregulacje zawodów w branży finansowej przyczyną kryzysu

2012-03-19  |  06:40
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego jest gotowa, by dyskutować o zakresie licencji, ale jednoznacznie opowiada się za ich utrzymaniem. Chodzi o regulacje dotyczące takich zawodów jak makler giełdowy i towarowy, broker ubezpieczeniowy, doradca inwestycyjny i podatkowy. - Nasze stanowisko wynika ze szczególnego charakteru tych zawodów - mówi Wojciech Kwaśniak, zastępca przewodniczącego KNF.

    Wymienione zawody znalazły się na potencjalnej liście profesji, do których rząd zamierza uprościć dostęp. Zbyt szerokiej deregulacji w branży finansowej przeciwna jest Komisja Nadzoru Finansowego.

     - Jako, że to dotyczy szczególnych zawodów związanych z zaufaniem, co do zasady wykonywanych na rynku regulowanym i związanych ze szczególnym charakterem, czyli zarządzaniem albo przyjmowaniem od klientów środków pieniężnych, to stoimy na stanowisku, że powinna być utrzymana regulacja - podkreśla Wojciech Kwaśniak.

    Tym bardziej, że unijne działania zmierzają raczej do zaostrzania kontroli na rynkach finansowych.

     - Kierunek działań nadzorczych i regulacyjnych jest raczej konserwatywny, zmierza do większej regulacji, a nie jak wcześniej deregulacji. Bo system deregulacji, który część państw stosowała, zakładając, że instytucje najlepiej wiedzą, jak zarządzać, kogo zatrudniać i jak dzielić wypracowane zyski, był głównym źródłem obecnego kryzysu międzynarodowego - ocenia zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

    Regulator widzi jednak potrzebę zmian w istniejących przepisach.

     - Jesteśmy oczywiście otwarci na dyskusję o zakresie owej regulacji, która podlegałaby licencjonowaniu. Wydaje nam się, że takie rozwiązanie jest lepsze, gdy czyni to organ publiczny, niż miałoby się to odbywać na zasadach samorządowych. Jeśli czyniłby to organ samorządowy, wówczas pojawiałby się zarzut, że jest to ograniczenie korporacyjne dostępu do zawodów - dodaje Wojciech Kwaśniak.

    Zarówno regulator, jak i przedstawiciele dyskutowanych zawodów ostrzegają, że zbyt szeroka deregulacja może obniżyć jakość świadczonych usług i grozi spadkiem zaufania klientów do sektora finansowego.

    Minister finansów Jacek Rostowski jest zwolennikiem zniesienia licencji w pewnych zawodach. Jak podkreśla, jest to jedno z najważniejszych zadań rządu na najbliższy czas. Urzędnicy z jego resortu oceniają teraz, w których zawodowach możliwa jest deregulacja pełna, a w których można jedynie złagodzić kryteria dostępu.

    Pełna lista takich 100 zawodów zostanie do końca listopada przedstawiona przez odpowiedzialnego za reformę ministra sprawiedliwosci Jarosława Gowina. Każde ministerstwo pracuje teraz nad listą podlegających im profesji, w których możliwa jest deregulacja. Mają czas do początku kwietnia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.