Newsy

KNF: Rekomendacja ws. bankowych polis do końca roku

2012-03-13  |  06:20
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce regulować rynek bancassurance tak, by chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą. Banki ostrzegają, że bardziej restrykcyjna rekomendacja może spowodować, że polisy znikną z ich ofert, a wtedy dostęp do niektórych usług bankowych zostanie ograniczony.

    W opinii KNF klienci nie są dostatecznie informowani o przysługujących im prawach i ich obowiązkach wynikających z umowy ubezpieczenia. Regulator zwrócił uwagę m.in. na zbyt wysokie prowizje pobierane przez banki przy sprzedaży polis. Chce również wyraźnego podziału ról między bankami a zakładami ubezpieczeń.

    Nam chodzi o to, żeby zgodnie z najlepszymi standardami, klient wiedział za co płaci, jakie są obowiązki banków i ubezpieczycieli, żeby ubezpieczenie miało charakter rzeczywisty, a nie teoretyczny i żeby jasno było określone to, które ryzyka bank ma zabezpieczone, a które nie - wymienia Wojciech Kwaśniak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

    I podkreśla, że taki czytelny rozkład zwiększy zaufanie społeczeństwa do instytucji bankowych i firm ubezpieczeniowych.

     - Zapowiedzieliśmy, że w porozumieniu z uczestnikami rynku wydamy rekomendację odnośnie dobrych praktyk działania w tym obszarze. Myślę, że do końca roku ona zostanie wydana. Być może na skutek pewnych rozwiązań prawnych, które są w przepisach rangi ustawowej, będzie konieczność zaproponowania drobnych zmian, ale będzie to proces transparentny i nie będzie przebiegał w sposób gwałtowny - zapewnia Wojciech Kwaśniak.

    Do 31 marca banki i firmy ubezpieczeniowe mają czas na przesłanie propozycji ws. sposobów i terminów rozwiązania wskazanych przez KNF nieprawidłowości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.